Jan Renes werd geboren in Leiden en bracht daarna zijn jeugd door in het kleine Twentse Markelo. Daarna studeerde en werkte hij een jaar of vijftien in Zwolle. Vlak voor de eeuwwisseling vertrok Jan naar het “wilde westen” en werd hij beheerder op Stadsboerderij Darwinpark. Inmiddels is hij dat dus alweer 25 jaar!
Er is in die periode veel gebeurd. Er zijn dieren vertrokken (de hertjes) en bijgekomen (kalfjes, kune kune-varkens). Verder is er een natuurspeelplaats gerealiseerd, wat ervoor gezorgd heeft dat het aantal bezoekers aanzienlijk is gestegen. Tegenwoordig komen er jaarlijks meer dan 100.000 bezoekers naar de Stadsboerderij.
Jan vindt het werk nog steeds ontzettend leuk. Hij geniet van het contact met ‘zijn’ dieren en ‘zijn’ bezoekers. Over een paar jaar mag hij met pensioen, maar wat hem betreft blijft hij hier nog twintig jaar! Hij is gek op de diversiteit van de wijk en noemt Stadsboerderij Darwinpark ‘een van de best geslaagde integratieprojecten’ van Zaanstad.
Jan had in het begin nog wel eens heimwee naar Markelo, maar tegenwoordig voelt hij zich stiekem een echte Zaankanter. We vierden afgelopen woensdag het 25-jarige jubileum van Jan met medewerkers en familie van Jan (zie foto).
Onze expo in Oss
De wisselexpositie die we twee jaar geleden zelf hebben ontworpen, Kleed-je-goed, is een paar weken lang in Oss te bewonderen. Natuurcentrum De Elzenhoek heeft de expositie gehuurd. De expositie geeft veel informatie over de (erg vervuilende) kledingindustrie. Wist jij bijvoorbeeld dat er 7000 liter schoon water nodig is voor het maken van één spijkerbroek? Bezoekers worden uitgedaagd om actief mee te doen en hun eigen kleding te bekijken. Waar komt jouw kleding vandaan? En van welk materiaal is het gemaakt? En hoe vaak (en waarmee) was jij je kleding eigenlijk? Ook kun je kleding sorteren, zodat het daarna weer hergebruikt kan worden. Mocht je in de buurt van Oss zijn in de zomervakantie, dan is het sowieso leuk om eens langs te gaan bij Natuurcentrum De Elzenhoek. Je kunt bijzondere dieren bewonderen (zoals eekhoorntjes, een zeboe, schildpadden en een reusachtig varken) en er is voor de kleinsten ook een natuurspeelplaats. We vinden het leuk dat Kleed-je-goed nu al voor de derde keer (Haarlem en Castricum werden al eerder aangedaan) op tournee is.
Poedelen in Poelenburg
Er wordt keihard gewerkt aan het pierenbadje. De laatste weken is er fundering aangebracht voor het badje zelf en voor de technische ruimte. Binnenkort wordt er verder gewerkt aan de realisatie van het badje. Je kunt nu al goed zien hoe groot het badje gaat worden. Er komt een klein laagje water (maximaal 15 centimeter) in, dus het is uitstekend geschikt voor de kleinste bezoekers. Het is de bedoeling dat het badje eind augustus of begin september helemaal gereed is. Dan is er dus nog meer te doen op ons terrein. Laat de zomer maar lekker lang duren, wij kunnen lekker poedelen in Poelenburg!
Zomerse activiteiten
In de zomer is er altijd wel wat te doen op onze locaties, en er zijn een paar grotere activiteiten. De Zaanse Kinderboekenmarkt gaat dit jaar helaas niet door, maar we hebben wel een alternatief bedacht. In samenwerking met De Bieb Zaanstreek organiseren wij op woensdag 21 augustus een leuke Buiten-Voorleesdag op de Stadsboerderij. Verder kun je vanaf 8 september kunst komen bewonderen in de heemtuin – iets dat we in samenwerking met Stichting Tengel aanbieden. En vanaf die dag in september is ook de nieuwe wisselexpositie Over Nachten te bezichtigen in het Natuurmuseum. Bekijk en download hieronder onze nieuwste activiteitenfolder.
Van mammoet tot koraal
Aanstaande zondag (14 juli, vanaf 11.00 uur) wordt er weer een leuke activiteit georganiseerd in Natuurmuseum E. Heimans. Je kunt op zoek naar bijzondere fossielen uit koude en warme periodes uit de wereldgeschiedenis. Er is van alles te vinden. Denk aan fossielen schelpen, inktvissen, koralen, stukjes dino-bot, sponsen, haaientanden en diverse botten van mammoet, bizon en hert. Je kunt de fossielen zoeken en daarna zelf schoonmaken. Vrijwilligers van geologievereniging Amathysta helpen je daarbij. Zij kunnen je ook meer informatie geven over jouw vondst: hoe oud is het? Waar is het gevonden? Is jouw vondst zeldzaam?
Deelname aan de activiteit kost € 3,50. Daarnaast vragen we €2,50 entree voor museumtoegang. Dit is een speciale prijs omdat er op dit moment geen wisselexpositie te bezichtigen is. Kinderen onder de drie jaar betalen geen toegang, evenals (maximaal 2) volwassen begeleiders en Vrienden van het ZNMC.
Nog meer gehei?!
Huh? Wordt er nou alweer geheid? De fundering voor het nieuwe gebouw is toch al aangebracht?
Bezoekers waren verbaasd dat er deze week weer geheid werd. Het ging deze keer om veel kortere palen (circa 9 meter) en het zijn ook geen heipalen voor het nieuwe gebouw. Deze keer gaat het om de fundering van het pierenbadje (inclusief de technische ruimte en het waterbassin) dat wordt aangelegd. Er is een enquête gehouden onder bewoners van Poelenburg/Peldersveld en daaruit is naar voren gekomen dat zij heel graag een pierenbadje in hun wijk zouden hebben. De gemeente geeft hier gehoor aan en legt daarom zo’n badje aan naast de plek waar onze nieuwbouw gaat komen.
Het is de bedoeling dat het badje de komende maanden gerealiseerd wordt en misschien begin september al geopend kan worden. We hopen dus op een warme, maar vooral een heel lange zomer!
Groos op ’t groen
Er is dit jaar vreselijk veel regen gevallen. Het leek wel alsof de eeuwig durende herfst was aangebroken. Vervelend voor het humeur van velen. Maar al die regen heeft ook positieve kanten. Want wat een groene wereld heeft al dat water opgeleverd! De heemtuin lijkt wel geëxplodeerd van vreugde. Kom ook eens langs en geniet van alle pracht en praal die je hier ziet. Aanstaande zondag ben je welkom op de Biodiversiteitsdag, maar ook op andere dagen kun je hier heerlijk rondwandelen in deze schitterende groene wereld!
Hoog (werk)bezoek
Deze week was het college van Burgemeester en Wethouders op werkbezoek. Zij waren geïnteresseerd in ons nieuwbouwproject. De projectleider van de gemeente (Ronald de Vries) en ZNMC-directeur (Paul Laport) vertelden, tijdens een heerlijke lunch die door Odion verzorgd was, over de vele uitdagingen van dit unieke project. Er is nog nooit zo’n groots circulair bouwproject geweest in Nederland, en daardoor duurt het helaas wat langer dan de bedoeling was. Er wordt tijdens het hele traject enorm veel geleerd, kennis die in de toekomst weer gebruikt kan worden. Door Zaanstad, maar ook door andere gemeenten! Er werd stilgestaan bij de warmtevraag (gaan we het gebouw gasgestookt verwarmen, met infraroodpanelen of toch met behulp van een warmtepomp?) en over de fantastische kansen die er liggen voor de toekomstige horeca-ondernemer. Ten slotte werd er nog een bezoek gebracht aan de bouwlocatie. Over een jaartje hopen we de burgemeester en wethouders te kunnen ontvangen op het zonneterras!
Wonderlijke Waterdiertjes
Een superleuke activiteit voor gezinnen met jonge kinderen: waterdiertjes zoeken in de sloot! Op zondag 23 juni liggen de schepnetjes en zoekkaarten weer klaar bij het Natuurmuseum. En er zijn deskundigen aanwezig die je alles kunnen vertellen over de diertjes die naar boven worden gehaald. Heb je een geelgerande watertor gevonden of is het een waterschorpioen? Waarschijnlijk worden er ook bootsmannetjes en schaatsenrijdertjes gevonden, en wie weet vang jij de invasieve exoot de Amerikaanse rivierkreeft.
Als je dan toch bij het Natuurmuseum bent, breng dan ook een bezoek aan de wisselexpositie Kleed-je-goed. Meedoen aan het zoeken van waterdiertjes is gratis. De entree voor het museum bedraagt € 4,00 voor kinderen vanaf 3 jaar (de eerste twee volwassen begeleiders zijn gratis, evenals Vrienden van het ZNMC). En na afloop loop je dan nog even lekker naar de Stadsboerderij en de natuurspeelplaats. Een leuke dag voor het hele gezin!
Vier de biodiversiteit!
Aanstaande zondag (23 juni) vieren we het jaarlijkse feest van de biodiversiteit op de heemtuin. In onze groene oase, midden in de stad, kun je heel veel verschillende dier- en plantensoorten vinden. Er worden zondag meerdere rondleidingen gegeven door de heemtuin. Verder is er een verkooppunt van wilde planten en een imker die kan vertellen hoe je jouw leefomgeving zo bij-vriendelijk mogelijk kunt inrichten. Voor jonge bezoekers zijn er leuke natuuractiviteiten om te doen. Echt een activiteit voor jong én oud dus! Rond 11.00 uur wordt de fuik van de vijver gelicht. Waarschijnlijk treffen we dan weer erg veel Amerikaanse rivierkreeften aan. Deze invasieve exoot is een indrukwekkend waterdier dat helaas veel van het andere waterleven verdrijft. Deskundigen kunnen je er meer over vertellen. Toegang is gratis – een kleine bijdrage wordt altijd op prijs gesteld. Het dagprogramma:
10.00u: Poorten open
11.00u: Lichten van de fuik
12.00u: Vlinder en bijenroute door de tuin
13.00u: Jeroen Buijs vertelt over biodiversiteit in eigen tuin
14.00u: Bodemdiertjes kijken
16.00u: Einde











