Het is elke keer weer superleuk. Vlechten met wilgentenen. En eigenlijk iedereen kan het.
Bovendien hebben we “onze” Annemieke die je er uitstekend bij kan helpen. Ze weet precies hoe je een mooie vis kunt vlechten of een libelle. Het levert altijd weer iets decoratiefs op dat je thuis trots kunt ophangen of handig kunt gebruiken. Bijvoorbeeld als raamhanger, pannenlap of als onderzetter voor je koffiebeker.
Voor deze activiteit vragen we een kleine bijdrage voor de wilgentakken. Verder betalen bezoekers vanaf 3 jaar museumentree. Heb je een jaarabonnement dan mag je natuurlijk gratis naar binnen! Kom dus ook op zondag 31 mei vanaf 13.00 uur naar Natuurmuseum Zirkel.
Scheer-feest
Jawel, ook dit jaar vieren we weer het grote Schaapscheerdersfeest. Onze eigen tien volwassen schapen worden weer van hun veel te warme winterjas verlost. Daar kijken ze natuurlijk al enorm naar uit. Ze fluisteren al regelmatig tegen elkaar: “Wanneer is het toch 10 mei? Ik puf uit mijn jasje.”
Behalve het scheren, zijn er weer allerlei andere leuke activiteiten te doen. Je kunt pony rijden, over de stormbaan racen, op het springkussen springen en er is ook weer de verfcentrifuge. De kleinste bezoekers kunnen klompjes beschilderen. Op en rond de boerderij kun je lekker eten en drinken kopen. Wil je écht heerlijk uitgebreid lunchen dan ben je welkom bij onze horecaburen van Family Village. De entree voor het Schaapscheerdersfeest is gratis. Voor de activiteiten vragen we wel een bijdrage. Het feest duurt van 11.00 tot 16.30 uur. Schrijf zondag 10 mei alvast met vette letters in je agenda!
Uilenballen pluizen
Op zondag 3 mei gaan we weer wat leuks doen in Natuurmuseum Zirkel. We gaan uilenballen uitpluizen. Het lijkt misschien vies, maar het is ontzettend leuk om te doen. En door zo’n bal uit te pluizen, kun je precies ontdekken wat de uil gegeten heeft. Je vindt vaak botjes van muizen of andere kleine diertjes. Onder begeleiding kun je ook uitvinden om welke botjes het gaat. We hebben voorbeelden van skeletten waar de botjes zitten in het lichaam. We beginnen om 13.00 uur, het museum sluit om 17.00 uur. Bezoekers vanaf 3 jaar betalen €5,00. Voor de uilenballen vragen wij een kleine vergoeding (€1,00).
Drukke afscheidslunch
Op woensdag 22 april nam Paul Laport afscheid als directeur. Er was een eenvoudige afscheidslunch georganiseerd en daar was het gezellig druk (zo’n 45 mensen). De oud-voorzitter van de RvT, Eric Hoorn, hield een boeiende speech waarin hij de vertrekkende directeur bedankte voor zijn inzet voor het ZNMC. Al eerder sprak Paul in zijn afscheidsspeech waardering uit voor alle vrijwilligers, medewerkers en cliënten van Odion. Zonder die bijna 100 vrijwilligers en de helpende handjes van Odion zouden we het als ZNMC echt niet redden. Het hoofddoel is om mensen liefde en bewondering voor de natuur en het milieu bij te brengen en dat blijft het ZNMC natuurlijk ook de komende jaren doen. Paul verwees naar de unieke combinatie van Stadsboerderij, schooltuinen, natuurspeelplaats, natuurmuseum Zirkel, de net weer geopende waterspeelplaats, de leuke horeca van Family Village en de sowieso een prachtige natuurlijke omgeving. En dan hebben we op kleine afstand ook nog de schitterende heemtuin! Het ZNMC heeft goud in handen!
Sponsor museum
In Natuurmuseum Zirkel is veel aandacht voor afval en hoe je daar het beste (duurzaam) mee om kunt gaan. In Nauerna is het bedrijf Afvalzorg gevestigd. Zij zijn zeer deskundig in afval en verwerken dagelijks grote stromen. Vaak kijken ze eerst naar mogelijkheden om reststromen te recyclen of om het andere toepassingen te geven (bijvoorbeeld warmte of stroom). Want afval bestaat eigenlijk niet. Afvalzorg vindt het heel interessant hoe wij onze bezoekers informeren over dit aspect en sponsort daarom graag ons museum. Mariska Schouten van Afvalzorg kwam deze week naar het museum en daar werd een sticker onthuld die duidelijk maakt waar het bedrijf voor staat en hoe zij bijdragen aan de warmte- en energietransitie. Natuurlijk is de sticker op een prachtige manier vormgegeven zodat het helemaal past in de stijl van Natuurmuseum Zirkel! Wij zijn blij met de bijdrage die we hebben ontvangen.
Creatief met papier
Origami is een Japanse vouw-kunstvorm. Wie origami goed beheerst, kan bijna alles maken van papier! Aanstaande zondag gaan we in Natuurmuseum Zirkel ook aan de slag met papier. Een van onze vrijwilligers is supercreatief met papier en kan je helpen om de prachtigste creaties te vouwen. Wie weet lukt het jou ook wel om een schitterende kraanvogel te maken van papier. Het museum gaat open om 13.00 uur. Je kunt origami-en tussen 14.00 en 16.00 uur. Bezoekers vanaf 3 jaar betalen € 5,00 entree. De origama-activiteit is verder gratis.
Uitgespind
Ze boezemde sommige mensen angst in. Maar wij wisten dat Marie-Antoinette eigenlijk een heel vriendelijke dame was die niemand kwaad wilde doen. Ze heeft vele jaren in ons oude museum geleefd en had het daar prima naar haar zin. In september vorig jaar is ze verhuisd naar de Stadsboerderij waar ze een prachtig plekje kreeg in “Onder de hooizolder”. Ze kreeg daar meer bezoek en vond dat best gezellig. Helaas heeft ze er maar een half jaartje van kunnen genieten. Gisteren werd ze dood gevonden in haar huisje. Hoe oud ze precies was, is moeilijk te zeggen. Maar we schatten in dat ze tussen de 15 en 20 jaar oud was – een heel respectabele leeftijd voor een spin.
Koop ’s een plantje
Bij de heemtuin kun je nu prachtige plantjes kopen, en ook nog eens voor spotgoedkope prijzen. We hebben plantjes via de Cruydt Hoeck en dat betekent dat het ook nog eens om inheemse planten gaat die de biodiversiteit verhogen. We hebben onder andere muurbloempjes, vingerhoedskruid en marjolein. De planten kosten slechts € 1,50 per stuk. Je kunt pinnen, maar ook contact betalen. De verkoop vindt plaats op woensdag en vrijdag. We raden je aan om zelf een tas mee te nemen voor het vervoer van de plant(jes). Hopelijk tot snel!
GTST
We schrijven het wel vaker: we hebben een van de mooiste locaties van de Zaanstreek. Dat is nu ook in Hilversum doorgedrongen. Vandaag waren er opnames voor de soapserie Goede Tijden, slechte tijden. Waarschijnlijk kun je binnenkort een “bankjes-scène” zien in het zonnige Darwinpark. Misschien wel met Ludo en Jeanine, of toch met Stefano of Ninan? We kunnen ons in ieder geval voorstellen dat de GTST-crew hierna nog vaker terugkeert naar onze locatie: want we hebben hier een ideaal filmdecor.
Schooltuinseizoen gestart!
Deze week is het schooltuinenseizoen weer begonnen. En dat was meteen te merken aan het weer. Wat een heerlijke temperatuur en wat een prachtige blauwe luchten. Dat mag voorlopig nog wel even zo blijven, dan kunnen we de tuintjes al mooi gereed maken. Als het dan – nadat we gezaaid hebben – in de nachten een beetje gaat regenen, dan wordt het sowieso een topseizoen! De leerlingen die begonnen zijn, waren in ieder geval al heel enthousiast. En zeer nieuwsgierig naar wat ze straks over een paar maanden gaan oogsten.











