Wat? Een blad!

In het natuurmuseum hebben we verschillende soorten wandelende takken, en natuurlijk ook onze beroemde vogelspin. Sinds deze week hebben we ook twee wandelende bladen (of bladeren?) in ons bezit. We hebben die gekregen van vaste bezoekers van ons museum. Wat een prachtige dieren zijn dat! Ze zijn vanaf aanstaande zondag elke zondagmiddag te bewonderen in ons natuurmuseum. Ze voelen zich inmiddels al helemaal thuis bij ons en smullen van de braamstruiken en eikenbladeren. Eitjes hebben ze ook al gelegd, dus binnenkort hebben we misschien een hele familie!

Nieuw jaaraanbod

Het is weer gelukt! We hebben weer een prachtig jaaraanbod voor alle scholen in de Zaanstreek In het lescentrum/museum beginnen we met lessen rondom de sfeervolle wisselexpositie Over Nachten, op de Stadsboerderij bieden we onze klassieker Boter, kaas en eieren aan. Verder zijn er het hele jaar leuke lessen te volgen en activiteiten te ondernemen op onze locaties. Scholen ontvangen het jaaraanbod digitaal en krijgen eveneens een papieren exemplaar. Wij hopen dat we weer veel scholen mogen ontvangen. Het zal het laatste schooljaar worden in ons oude centrum. (Hieronder kunt u het jaaraanbod ook downloaden)

Gezocht: oproepkracht

Wie wil dat nou niet? Af en toe helpen op een van de grootste kinderboerderijen van Nederland. Er werken bij ons een paar vaste krachten en daarnaast een groep vrijwilligers. Ook worden wij doordeweeks bijgestaan door cliënten van Odion. In het weekend komen we regelmatig handjes tekort. Wil jij wat bijverdienen en kun je goed met dieren overweg (en bij voorkeur heb je MBO3-diploma Dierverzorging), meld je dan (sb.darwinpark@znmc.nl) of kom een keertje langs voor meer inlichtingen. Je komt te werken op een van de mooiste locaties in de Zaanstreek – dus wat wil je nog meer? Zie bijgevoegde vacaturetekst voor meer informatie.

Voorlezen in het zonnetje

Afgelopen woensdag werd niet alleen de Waterspeelplaats geopend, maar was er ook een Buiten-voorleesmiddag op de Stadsboerderij. Dit was georganiseerd in samenwerking met de Bieb Zaanstreek. Via de Bieb waren voorlees-vrijwilligers geregeld. Zij lazen voor vanaf een hooibaal in de Grote Stal of lekker buiten, vlakbij de Pipo-wagen op ons terrein. Er waren vrijwilligers van Grootouders voor het Klimaat en ook de bekende kinderboekenauteur Hans Kuyper was aanwezig. Hij heeft jaren geleden een spannend verhaaltje geschreven over een krokodil in een sloot bij de kinderboerderij (of was dat nou toch gewoon een boomstam?) en las onder andere dat voor. Er waren tientallen kinderen die vol plezier luisterden naar de mooie verhalen in onze prachtige omgeving. Wat ons betreft is deze samenwerking tussen de Bieb en het ZNMC zeker voor herhaling vatbaar.
De kop van de krokodil van Hans is trouwens nog steeds te vinden op ons terrein – dus pas op dat je niet in een van de slootjes valt…

Plaag-pauw

Als je dieren goed observeert, ontdek je vaak dat ze zo hun eigen karaktertje hebben. Ook op de stadsboerderij. Je hebt hele blije en wat chagrijnigere geiten, je hebt aanhankelijke en wat meer angstige schapen, aaibare en vluchtgrage konijntjes en altijd hongerige (en niet zo kieskeurige) kunekune-varkens. En net als bij mensen, heb je er zo af en toe wat humeuriger types tussen lopen. Onze pauw is bijvoorbeeld een beetje een pestkop. Hij pikt kippen op hun kop als ze voor zijn poten lopen en hij daagt met veel plezier de schaapsram uit. Hij blijft daarbij liefst veilig achter een hek, maar als het moet is onze plaagpauw niet te beroerd om op het landje van de ram te komen. Natuurlijk laat de ram dat niet over zijn kant gaan. Vol venijn springt de ram dan in de richting van de pauw, die dan weer zo vlug mogelijk weet te ontkomen. De plaagpauw lijkt het vooral een leuk spelletje te vinden, en doet het meerdere keren op een dag. Waarschijnlijk om de ram er nog maar eens van te doordringen dat er maar één dier de mooiste kan zijn op de boerderij…

Wat een waterpret!

Het was een fijne 20 graden en er woei een zalig zuchtje wind toen de nieuwe waterspeelplaats in het Darwinpark afgelopen woensdag werd geopend. Het betrof nog geen officiële opening, want de speelplek is (door de late levering van sommige materialen) nog niet helemaal af. Maar kinderen kunnen er tot en met eind september al wel heerlijk in spelen. De waterspeelplaats is een initiatief van Pact Poelenburg, en is naar voren gekomen door een enquête die is gehouden onder bewoners van de wijk. De waterspeelplaats is geopend vanaf april tot oktober, en is in de wintermaanden gesloten.
Tijdens deze eerste dag waren er gratis ijsjes en leuke badeendjes en andere waterspeeltjes om vrolijk mee te plonzen. De jongetjes op de foto doken al vóór de opening het bad in en hebben dus als eersten het water getest. Zij waren erg enthousiast en bleven er nog lang in rond badderen.
In totaal waren er deze dag zo’n 800 bezoekers op de natuurspeelplaats en de Stadsboerderij.

Badderen en spatteren!

Het wordt nog mooier op onze locatie! Er wordt hard gewerkt aan de aanleg van een pierenbadje. Het is de bedoeling dat dit badje eind augustus wordt geopend. De laatste zomerweken kunnen kinderen er dan nog heerlijk van genieten! Het water wordt dagelijks door een extern bureau ververst en de waterkwaliteit wordt door hen ook in de gaten gehouden.
Het badje zal nog niet in de definitieve staat worden opgeleverd, want sommige materialen zijn op dit moment nog niet voorhanden. Volgend jaar – als ook onze nieuwbouw gerealiseerd wordt – wordt het pierenbadje verder afgewerkt.
Op de bijgaande foto, is een impressie te zien van het uiteindelijke pierenbadje. Wij denken dat het een fantastische aanvulling is op het mooie aanbod dat we nu al hebben in het Darwinpark. Hou de media in de gaten om te lezen op welke datum het badje echt geopend wordt.

Heemtuin, kunsttuin

Het lijkt nog heel ver weg, maar het is toch al handig om in je agenda te zetten: vanaf zondag 8 september kun je een week lang kunst komen kijken in de heemtuin. De opening wordt verricht door wethouder Wessel Breunesse. Kunstenaar Jacob Passander verzorgt daarna een feestelijke optocht door de tuin heen.
Een grote groep kunstenaars van Tengel zal een week lang prachtige kunstwerken tentoon stellen in de heemtuin. Verder zijn er werken van scholieren van verschillende scholen en van bewoners van het Pennemes. Ook zullen er workshops georganiseerd worden én zijn kunstenaars zo af en toe aanwezig om uitleg te geven over hun kunstwerken. Het evenement vindt plaats in het kader van 50 jaar Zaanstad, de toegang is gratis. Op zondag 15 september wordt er ook weer feestelijk afgesloten, waar performancekunstenaars bij betrokken zijn!

Tijstroom speurt en doneert

We hadden het afgelopen jaar iets nieuws in ons aanbod: “Op avontuur met Tante Clara.”
Groepen die zich hiervoor inschreven, konden op eigen houtje de Stadsboerderij ontdekken. Ze krijgen dan een kruiwagentje vol met materialen mee op hun tocht. Daar zitten allerlei leuke denk- en doe-opdrachten bij. Natuurlijk ontmoeten de kinderen onderweg leuke dieren, zoals de geitjes, de schapen, de kalfjes en ook onze eigen kip Clara. De ontmoetingen zijn niet alleen leuk, maar ook heel leerzaam. Waarom heeft een kip bijvoorbeeld veren en een schaap een vacht?
Er zijn dit jaar zo’n zestig groepen op speurtocht gegaan. De Tijstroom was zo enthousiast over het avontuur dat zij ons een donatie hebben gegeven van € 73,00. Dat vinden wij super leuk, want we kunnen daar mooi weer nieuwe materialen voor aanschaffen voor de Kruiwagenles.

Oproepkracht gezocht

Op de Stadsboerderij zijn een paar betaalde krachten aanwezig, en verder werken we veel met vrijwilligers. Helaas lukt het (bijvoorbeeld door ziekte) niet altijd om het hele rooster rond te krijgen. Daarom zijn wij op zoek naar een oproepkracht die zo af en toe kan bijspringen. Het is natuurlijk belangrijk dat je affiniteit hebt met dieren en natuur, en verder is het wenselijk dat je een gastvrije houding hebt – want we ontvangen jaarlijks meer dan 100.000 bezoekers! Kijk voor meer details naar de bijgevoegd vacaturetekst.