Wat een bikkels, die vrijwilligers van Parteon. Een team van sterke mannen en vrouwen kwam voor de Hart & Zieldag naar Stadsboerderij Darwinpark. Wij hadden wel een mooi klusje om te doen: stallen schilderen. Helaas was het hout daar net iets te nat voor. Gelukkig hadden we ook nog een geitenstal die uitgemest moest worden. Wat een zware klus! Meer dan 150 kruiwagens mest hebben de bikkels eruit gereden. Daar zijn wij én onze geitjes heel dankbaar voor! Hopelijk komen jullie volgend jaar weer (mag natuurlijk ook eerder!)
Hooien maar!
We zijn altijd super blij met helpende handjes. Op dinsdag 12 juni was het weer Hart & Zieldag, en dan steken vrijwilligers van bedrijven hun handen eens extra uit de mouwen. Op de heemtuin was er deze keer een delegatie van Parteon. Ze hebben keihard gewerkt en vooral gehooid. De mannen en vrouwen van de woningbouworganisatie hadden geluk, want het was best lekker weer! Het zonnetje kwam er soms goed door en regen was er nauwelijks. De heemtuin wil de helpers hartelijk danken! Wil jij met je bedrijf of vereniging ook een dagje helpen in de tuin? Neem dan contact op met beheerder Jeroen. Er is altijd wel wat te doen!
Geënt
Vorig jaar hadden wij – net als talloos veel andere dierhouders – te maken met de vreselijke ziekte Blauwtong. Gelukkig is er heel snel een vaccin voor ontwikkeld. Het was even de vraag wanneer wij aan de beurt zouden komen, maar gelukkig konden onze dieren al snel geënt worden. Onze schapen, geiten en kalfjes hebben een inenting gehad. Nu maar hopen dat het vaccin goed werkt en dat we dit jaar geen last van dat vervelende virus gaan krijgen.
Blije kei voor vaderdag
Aanstaande zondag (16 juni) is het Vaderdag. En dat is een mooi moment om écht iets moois te maken voor de allerliefste vader van de hele wereld. Onder begeleiding van ‘onze’ Annemieke kun je een prachtige steen beschilderen. En wat is er nou leuker om te doen op deze regenachtige dagen? Wij hebben stenen in alle soorten en maken en prima stiften om te gebruiken. Beschilder jouw kei met een vrolijk oog óf schilder er een mooie auto of fiets op. Je bent helemaal vrij in wat je op jouw kei schildert. En je kunt er natuurlijk ook eentje voor jezelf maken (of voor jouw moeder, opa of iemand anders). En als je dan toch b(l)ij ons bent: bezoek dan ook de expositie Kleed-je-goed. Deze tentoonstelling over (circulair) textiel is interessant voor jong en oud.
De blije-keienactiviteit begint om 13.00 uur. Kinderen vanaf 3 jaar betalen entree voor het museum. Deelname aan de activiteit is verder gratis.
Drijfnatte schooltuinen
We kunnen een rijstplantage beginnen… of een zwembad. Het is nog niet vaak zo nat geweest op ons schooltuinencomplex. ‘Er valt eens in de 100 jaar zoveel regen,’ vertelt beheerder Jacqueline Smit nuchter. ‘Het zal wel weer droger worden.’ Dat hopen we dan maar. Feit is dat we afgelopen week een paar groepen hebben moeten afzeggen – want in deze nattigheid tuinieren is geen pretje. De weersverwachtingen zijn gelukkig goed voor de komende tijd, dus hopelijk blijft het bij deze paar annuleringen.
RTV NH op bezoek
Het ZNMC is altijd op zoek naar vrijwilligers. Onze vrijwilliger-coördinator Nicolette Zwart heeft het daar maar druk mee. Enkele weken geleden deed ze een oproep op Radio Noord-Holland, en vorige week kwam RTV NH zelfs op bezoek. De ster-reporter June Hoogcarspel maakte een leuk itempje in ons natuurmuseum. Ze kreeg een wandelende tak op haar hand van ‘onze’ Annemieke en genoot van alles wat ze om zich heen zag. June wil dolgraag vrijwilliger worden bij ons. Je kunt er meer over lezen en een filmpje kijken via de volgende link: June helpt als vrijwilliger bij het Zaans Natuurmuseum: “Laat die vogelspin maar zitten” – NH Nieuws
Culinaire soep
Het was afgelopen zondag druk in de heemtuin. Het was heerlijk weer om er rond te lopen en te genieten van al het lenteschoon dat hier te zien is. Bezoekers konden ook de lepelaars met hun jongen zien. Verder was er heerlijk eten uit eigen heemtuin. Je kon soep krijgen, getrokken van eigen kruiden, je kon een broodje bakken én natuurlijk was er de beroemde brandnetelsoep van onze beheerder Jeroen. Een prikkelende sensatie op je tong! Meer dan veertig kinderen waren er deze dag, samen met hun (groot)ouders, om te genieten van onze culinaire heemtuin. Een mooi succes!
Mest-scheppers
Vanwege het slechte (natte) weer, kon onze beheerder Jan steeds maar geen mest uitrijden. De berg in de mestput groeide met de dag een stukje hoger. Maar als de weilanden drijfnat zijn, dan kun je daar echt niet met de tractor overheen, want dan rijd je de hele boel naar de gallemiezen. Gelukkig is het nu een paar dagen ietsje droger geweest. Tijd voor actie! Jan heeft zijn vakantieplannen omgegooid en studenten van Vonk (voorheen het Clusius College) en cliënten van Odion ondersteunen hem bij het zware werk. Ze scheppen mest vanuit de mestput in de mestkar, zodat het verspreid kan worden. Heel fijn al die helpende handjes! Dank allemaal!
Zomervelletje
Afgelopen zondag was het jaarlijkse schaapscheerdersfeest er weer. Het was gezellig druk, met iets meer dan 1500 bezoekers. Die zagen hoe onze kleine kudde van hun winterjas werd ontdaan. De schapen kunnen de komende tijd weer lekker in hun zomerse velletje rond dartelen door het weiland. Verder waren er allerlei leuke andere activiteiten, zoals klompjes schilderen, boerengolf, schaapjes maken, wol vilten, de stormbaan en het springkussen. Natuurlijk waren er ook heerlijke hapjes, zoals poffertjes, suikerspinnen en ijsjes. Door de warmte (en moederdag) leek het iets minder druk dan andere jaren, maar daardoor was het nog gezelliger!
Kas(sa)!
We zijn super blij met de prachtige kas die dit jaar op de heemtuin is geïnstalleerd. Het geeft ons nog meer mogelijkheden om mooie plantjes te kweken en daar weer stekjes van te verkopen aan geïnteresseerde tuinliefhebbers. Onze vrijwilligers vinden het ook geweldig. Zeker als het zonnetje schijnt, is er haast geen mooier plekje dan heerlijk aan de tafel vóór onze nieuwe plantenkas!











