Ondanks het natte weer van dit jaar, weten bezoekers de weg naar Stadsboerderij Darwinpark nog steeds goed te vinden. In de eerste drie kwartalen zijn alweer bijna 95.000 bezoekers door onze poort heen gekomen, dat betekent dat we waarschijnlijk weer op een eindtotaal van ruim 110.000 uitkomen. Als onze nieuwbouw er is, zal het vast en zeker nog hoger uitvallen. Want dan kun je een bezoekje combineren met een bezoek aan het nieuwe Natuurmuseum, de natuurspeelplaats én onze nieuwe horeca.
Binnen kijken
Deze week gingen we met een groep medewerkers het nieuwe gebouw van binnen inspecteren. De buitenwanden van het pand staan al, en er zit ook een dak op. Maar al het binnenwerk moet in de komende winter plaatsvinden. De binnenwanden moeten geplaatst worden, alle installaties en aansluitingen aangelegd en de vloeren moeten ook nog worden afgewerkt. We konden ons al wel goed inbeelden welke ruimten er straks zijn. Grenzend aan het terras komt de horeca. Aan de voorkant van het gebouw twee groepen kinderopvang. En voor ons, ZNMC-medewerkers, zijn er straks boven voldoende werkplekken om ongestoord te werken. Het was inspirerend om te zien hoe het werk vordert en te beseffen dat we over iets meer dan een half jaar hier al in kunnen trekken! We kunnen haast niet wachten…
Gift van A.H.
Twee vestigingen van Albert Heijn hebben een emballage-actie voor ons gehouden. Dat betekent dat het statiegeld dat in hun winkel werd opgehaald, aan ons gedoneerd is. Het betrof de XL-vestigingen bij het ziekenhuis in Zaandam en die in Wormerveer. In totaal ging het om iets meer dan 400 euro. Een mooi bedrag dat wij mee zullen nemen in de realisatie van ons nieuwe museum. Het leuke is dat Albert Heijn al sinds 1967 een bijzondere band met ons heeft, en hopelijk blijft dat de komende decennia ook zo.
We hopen dat er nog veel meer sponsoren ons steunen om ons nieuwe gebouw zo mooi mogelijk te maken! Neem contact op om te overleggen over mogelijke samenwerkingen.
Edelstenen zoeken!
Op zondag 17 november moet je – als je van edelstenen houdt, en wie doet dat nou niet? – zeker naar Natuurmuseum E. Heimans komen. Vrijwilligers van geologievereniging Amathysta hebben bakken met edelstenen klaargezet. Kinderen kunnen daarin zoeken en de mooiste steentjes vinden. Het gaat onder andere om: rhodonchrosiet, jade, tijgeroog, roze kwarts, agaat, jaspis, lapus lazulli en nog vele andere soorten.
Daarna kun je, onder begeleiding van deskundigen, de steentjes fijner slijpen en nog glanzender maken. Aan het eind van de middag heb je dan weer een paar prachtige edelsteentjes om mee naar huis te nemen en toevoegen aan jouw eigen Steentjes Museum.
Meedoen aan de activiteit kost €3,50. Museumentree bedraagt €4,00 voor kinderen vanaf drie jaar (de eerste twee volwassen begeleiders én Vrienden van het ZNMC mogen gratis naar binnen). In het museum kun je de expositie Over Nachten bezoeken. Leuk voor het hele gezin. We beginnen zondag vanaf 11.00 uur, het museum sluit om 17.00 uur.
Neushoornkevers op de schooltuin
Het is al langer bekend dat het niet goed gaat met de biodiversiteit. Veel soorten verdwijnen of nemen enorm af in aantal. Dat geldt bijvoorbeeld voor insecten, waarvan de totale biomassa in enkele decennia met 75% is afgenomen. Sommige mensen denken misschien dat een afname van insecten “wel prettig” is, maar die realiseren niet dat veel insecten een belangrijke rol spelen in de voedselkringloop (behalve de bijen, zijn veel andere insecten ook perfecte bestuivers en vaak essentieel voedsel voor vogels en andere dieren).
Er kwam daarom bijzonder goed nieuws van de schooltuinen. Tom Kisjes (oud-directeur, en tegenwoordig enthousiast vrijwilliger van het ZNMC) meldde dat hij in 2023 grote witte larven aantrof in de composthoop. Een jaar later zijn deze larven “uitgeslopen” en blijken het neushoornkevers te zijn. De neushoornkever is een van de grootste insecten in Nederland en tamelijk zeldzaam. De kever komt nog wel in Nederland voor, vooral in composthopen van volkstuincomplexen, maar meestal niet in zulke grote aantallen als nu op de schooltuinen. Wij zijn er dus trots op en blij mee. En wie goed kijkt, ziet dat het ook een prachtig diertje is!
Sprankelende sprookjestuin
De 2024-editie van de Sprookjestuin was een zeer succesvolle. Het was schitterend weer: de temperatuur was prima en er vielen in de hele week slechts een paar druppeltjes regen. Rond de 1500 betalende bezoekers mochten we ontvangen. Aangezien volwassenen niet hoefden te betalen, denken we dat meer dan 3000 mensen de tuin uiteindelijk hebben bezocht. Dat kan natuurlijk niet zonder de zeer hard werkende beheerder Jeroen Buijs en de vele enthousiaste vrijwilligers die hem geholpen hebben. We kijken vol plezier terug op de vijf sprookjesachtige dagen.
Op 14 december kun je in de heemtuin terecht voor het kerstfeest. Ook altijd een aanrader!
Nieuwe gaai
Bezoekers vragen ons wel eens hoe we aan onze opgezette dieren komen. En vooral kinderen willen dan graag weten of ze “echt” zijn. Het antwoord is dat vrijwel al onze dieren echt geleefd hebben, en dat ze dus “echt” zijn. Verder zijn ze vaak van ouderdom gestorven of soms door een ongeluk – een vogel bijvoorbeeld doordat hij/zij tegen een raam is aangevlogen. Zo af en toe krijgen we een opgezet dier cadeau, zoals de Vlaamse gaai op de foto. De gaai is afkomstig van de gulle gever Nancy Kleiss. We hadden zelf ook al een Vlaamse gaai, maar nu zijn ze gezellig samen. Hoe leuk is dat!?
Hulk-spin
Veel mensen weten het niet, maar ook een vogelspin krijgt eens in de zoveel tijd een geheel nieuwe huid. De spin is dan groter gegroeid en knapt dan, als een soort hulk, uit haar oude huid en kruipt voorzichtig naar buiten. De oude huid blijft bijna geheel intact. De oude huid is dan fragiel en breekbaar, maar nog wel een paar weken mooi om te zien. De huid van onze spin is de komende weken in een doorzichtig bakje te bewonderen in het natuurmuseum (zie foto). Ondertussen doet onze vogelspin weer lekker rustig aan, totdat ze weer te groot is voor haar huidige huid en als een hulk weer naar buiten barst…
Gauw-bouw
Zo, wat gaat het in een keer snel op de bouwplaats! Vorige week was het hoogste punt bereikt en deze week worden de eerste wanden al aan het stalen frame gemonteerd. Het geeft een goed beeld van hoe het pand er straks uitziet en hoeveel ruimte erin zit! Met de verdere voorbereidingen gaat het ook de goede kant op. Binnenkort ondertekenen we het contract met Babino Kinderopvang. Ondertussen worden er afrondende gesprekken gevoerd met geïnteresseerde horecaondernemers en zijn we ook bezig met het ontwerp van het nieuwe natuurmuseum. Alles is erop gericht om voor de zomer van 2025 open te kunnen gaan, zodat we straks op een heerlijke zomerdag op het zonneterras kunnen genieten van onze Zaanse toplocatie.
Elvira (tijdelijke kracht)
Helemaal uit Den Helder komt de 19-jarige Elvira. Zij heeft bij VONK de opleiding Dierverzorging niveau 4 (bijna) afgerond. Ze werkt sinds oktober bij ons op basis van ziektevervanging (helaas is Martine vanwege een zware hersenschudding een paar maanden uitgeschakeld) en blijft in ieder geval tot het einde van 2024. Elvira stapt ’s morgens vroeg om kwart over zes al op de bus, pakt daarna de trein en is dan vóór half negen bij ons op de Stadsboerderij. Elvira is een harde werker en ze heeft een goed overzicht. Als Jan niet aanwezig is, kan ze prima de boerderij ‘draaien’ en ze heeft er nog ontzettend veel lol in ook!











