Museum-diner

Het is inmiddels een prachtige traditie. Zo vlak voor Kerstmis eten we als vaste medewerkers in ons eigen museum. Het is uniek, leuk en gezellig om in zo’n fraaie omgeving te dineren. Met een koeienkont op de achtergrond, een vliegende gans boven je hoofd en van een afstandje een aalscholver die op je bord meekijkt. En nog mooier: de medewerkers van het ZNMC hebben niet alleen verstand van natuur en milieu, ze kunnen ook geweldig koken! Iedereen had iets lekkers gemaakt en er werd dus flink gesmuld. Volgend jaar bestaat dit museum niet meer, maar we kunnen de traditie dan gezellig voortzetten in onze nieuwbouw.

Power Pauw

Bezoekers verbazen zich wel eens over de snelheid waarmee ons nieuwe gebouw uit de grond wordt gestampt. Wij vinden dat zelf niet zo vreemd. De medewerkers van bouwbedrijf Jan Vet krijg zo af en toe namelijk steun van een van onze boerderijdieren. Deze Power Pauw doet even voor hoe je planken op de juiste maat zaagt! Gelukkig weet het dier zelf ook weer de weg terug te vinden naar huis, want we willen haar niet te lang missen.

Groene vingers gevraagd

We zijn altijd op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Op alle locaties kunnen we extra handjes gebruiken. Maar nu zijn we speciaal op zoek naar vrijwilligers voor de schooltuinen. Er werken daar betaalde krachten en een team enthousiaste vrijwilligers om het complex zo mooi mogelijk te houden. Jaarlijks hebben circa 500 Zaanse scholieren er ook een tuintje, van april tot oktober. Wil jij ons én natuurlijk ook de Zaanse kinderen helpen om ook in 2025 weer voor een prachtige oogst te zorgen? Neem contact op met onze coördinator, Nicolette Zwart: n.zwart@znmc.nl. Zie ook de bijlage voor meer informatie.

Kerst op de heemtuin!

Aanstaande zaterdag (14 december) vieren we het traditionele Kerstfeest op de heemtuin. De volledige tuin wordt dan in warme kerstsferen gebracht. Zoals gebruikelijk, vertelt ‘onze eigen’ Flip Valk het kerstverhaal. Dat doet hij op zijn eigen innemende wijze. Hij neemt de luisteraars, samen met Jozef en Maria, mee op reis naar Bethlehem. Je ervaart hoe zwaar de reis en hoe koud het af en toe was, en je voelt mee met de vermoeidheid van de jonge aanstaande ouders. Gelukkig vindt het jonge echtpaar uiteindelijk een warme rustplaats in een stal.
Voor de jongste bezoekers is een speurtocht uitgezet door de heemtuin heen. Verder kun je broodjes bakken en glühwein of chocolademelk drinken. Wie dat wil kan ook prachtige kerststukjes maken om mee naar huis te nemen. Tijdens het kerstverhaal wordt gezongen door de jonge zangeres Nyah Uhlenbeek. Deze tiener geeft dankzij haar stem nog wat extra kerstsfeer mee! De toegang is gratis. Kerst op de heemtuin begint vanaf 16.00 uur en duurt tot ongeveer 20.00 uur. Leuk voor het hele gezin!

Het programma:
16.30 uur: Kerstverhaal bij de kerststal (verteld door Flip Valk, gezongen door Nyah Uhlenbeek)
17.30 uur: Kerstverhaal tweede keer
18.30 uur: Kerstverhaal derde keer
19.15-19.30 uur: Afsluitende muziek

Kinderactiviteiten:
– De speurtocht start bij de kraam van de Noorderkerk
– Je kunt kerststukjes maken bij de herberg (€2,50)
– Broodjes bakken in de rietkraal (€1,00)
– Deeg en bonnen kun je kopen bij de herberg

Babino’s nieuwe plekje

Twee jaar geleden maakten we de mondelinge afspraken al. Nu hebben we officieel een voortgangsovereenkomst getekend met de directie van Babino. En dat deden we natuurlijk op de plek waar Babino straks kinderopvang gaat aanbieden. Er komen twee groepen voor kinderen van 0 tot en met 4 jaar in ons nieuwe gebouw. En die kleintjes gaan natuurlijk enorm genieten van onze prachtige omgeving. Waar ze regelmatig een bezoekje kunnen brengen aan onze stadsboerderij, natuurspeelplaats én in de zomer het pierenbadje. Het is de bedoeling dat de kinderopvang rond juni 2025 van start gaat. Heeft u interesse, dan kunt u zich opgeven bij Babino Kinderopvang.

Baby-blad

We eten hier zo vaak beschuit met muisjes, je zou er haast ziek van worden… Maar we hebben nu wel hele leuke baby’tjes! Het zijn namelijk jonkies van de wandelende bladeren die we enkele maanden geleden cadeau kregen. Die bladeren hadden meteen na binnenkomst al flink wat eitjes gelegd, waarvan nu dus een deel is uitgekomen. Op dit moment staat de teller op elf, maar we verwachten nog meer jong (blader) leven!
De volwassen bladeren die we destijds kregen waren ongeveer zo groot als een mensenhand. De jonge bladeren zijn in het begin zo groot als een nagel van een vinger. Die gaan dus nog een heel stuk groeien de komende tijd en ze zijn binnenkort te bewonderen in ons natuurmuseum.

Kom winterknutselen!

Sinterklaas is bijna weer terug in Spanje. Kerstmis staat alweer voor de deur. En in het Natuurmuseum kun je aanstaande zondag (8 december) komen winterknutselen. Onder bezielende leiding van onze knutsel-goeroe Monique kun je prachtige dingen maken. Denk aan sfeervolle kerstkaarten of mooie kerstboompjes van papier. Iedereen gaat vast en zeker met wat moois naar huis!
Vanaf 13.00 uur ben je welkom. En voor óf na het knutselen, kun je een bezoekje brengen aan de expositie Over Nachten. In deze expositie maak je kennis met allerlei nachtdieren, zoals uilen, vleermuizen, egels en zelfs bunzingen.
Kinderen vanaf 3 jaar betalen €4,00 entree voor het museum (volwassen begeleiders en Vrienden van het ZNMC mogen gratis naar binnen). Aan de knutselactiviteit zijn geen kosten verbonden.

Kerst op de heemtuin

Het duurt nog even, maar we kondigen het nu alvast aan. Ook dit jaar kun je weer kerstmis komen vieren op onze sfeervolle heemtuin. Op zaterdag 14 december ben je van harte welkom op de heemtuin. Het kerstverhaal wordt verteld en uitgebeeld. En natuurlijk wordt er vrolijk gezongen: het is nog een verrassing wie dit jaar de liedjes heel mooi gaan zingen. Verder kunnen er kerststukjes worden gemaakt. Ook kun je genieten van glühwein of van warme chocolademelk (met slagroom). Kerstmis op de heemtuin is superleuk voor het hele gezin! Vanaf 16.00 uur begint de Zaanse Kerstperiode echt!

Wegdrijvende tuintjes

Is het klimaatverandering? Of is het pech en hebben we gewoon te maken met een bijzonder nat jaar? Feit is dat de schooltuinen dit jaar heel wat weken met wateroverlast te maken hebben gehad. We hebben lessen moeten afzeggen omdat tuinieren niet mogelijk was. Het is helder dat de tuinen flink opgehoogd moeten worden en dat de drainage moet worden nagekeken, want anders is er nauwelijks nog te tuinieren in zulke natte periodes. De foto van Tom Kisjes laat zien dat we er ook voor kunnen kiezen om voortaan rijst te verbouwen op het schooltuinencomplex… Wat een trieste aanblik.

Nieuwe Odion-hulp

We schreven al eerder dat we ontzettend blij zijn met de helpende handjes van Odion. Danny en Jessie helpen ons al geweldig goed met de lessen die we geven aan schoolklassen. Sinds kort krijgen we ook hulp van Chantal. Zij helpt bij de Boter, kaas en eieren-lessen op de Stadsboerderij én dat doet ze ontzettend goed! We hopen dat zij en de andere helpende handjes van Odion ons nog vaak zullen ondersteunen. Ook als we straks een nieuw gebouw hebben en nog veel meer ondersteuning kunnen gebruiken. We zijn erg blij met jullie!