Sinds half september hebben we een nieuwe oproepkracht op de Stadsboerderij. De 19-jarige Esmee heeft bij VONK de Dierenopleiding niveau 2 afgerond en tijdens haar studie al ervaring opgedaan op onze boerderij. Ze woont in Zwaag (vlakbij Hoorn) en komt met de trein en de bus onze kant op. Ze is geen fan van onze vogelspin, maar onze boerderijdieren vindt ze stuk voor stuk fantastisch! En wij vinden haar fantastisch: ze is een harde werker, ze is collegiaal en gastvrij naar onze bezoekers!
Herfstspookjes knutselen
Op zondag 27 oktober is het weer Knutselmiddag in Natuurmuseum E. Heimans. Ben jij er ook bij?
Onze knutselkampioen Monique is er in ieder geval. Zij heeft leuke voorbeelden bij zich van vrolijke, griezelige en vooral ook heel grappige spookjes. Ook de materialen zijn beschikbaar. Monique helpt en geeft tips hoe je de spookjes (of andere herfst-knutsels, dat mag natuurlijk ook) het beste kunt maken.
Voor of na het knutselen kun je de expositie Over Nachten bezoeken. In deze expositie maak je kennis met heel veel nachtdiertjes en leer je van alles over hun bezigheden. Weet jij bijvoorbeeld wat molletjes en egeltjes eten? En hoe oud wordt een uil eigenlijk?
Kinderen vanaf 3 jaar betalen €4,00 toegang (de eerste twee volwassen begeleiders én Vrienden van het ZNMC mogen gratis naar binnen). Daarvoor mag je de expositie bezoeken én meedoen met de knutselactiviteit.
Heemtuin: sprookjesparadijs!
Van zaterdag 26 oktober t/m donderdag 31 oktober wordt de heemtuin weer omgetoverd tot Sprookjestuin. Wie dan door de heemtuin wandelt, vindt er vast de prinses op de erwt, Holle Bolle Gijs en natuurlijk Klein Duimpje. Er zijn ook de wat meer moderne figuren, zoals Pluk van de Petteflet. En wie durft kan ook met de heen-en-weer-wolf een tochtje varen. De Vriendelijke Vertelheks leest voor uit boekjes en wie zijn oren heel goed spitst, kan de slapende reus horen snurken. Rapunzel is er dit jaar ook weer bij, net als de spin Anansi en het Heem Monster. Voor kinderen is er een speurtocht die je door de hele tuin leidt. Als je alle letters vindt, dan weet je ook waarom het haar van Rapunzel niet helemaal tot op de grond hangt…
De creaties zijn gemaakt door verschillende kunstenaars; Anja Jonker, Marije Samuels en Amber Paans. Verder worden we ondersteund door de muzikanten Jan van der Schaaf en Anton Greefkes en tientallen vrijwilligers. Anja en Ans zijn verantwoordelijk voor alle mooie kleding, en zij verdienen daar wel een extra pluim voor op hun hoed! De horeca is deze dagen ook geopend. Je kunt hier heerlijke pannenkoekjes of cakejes kopen. Voor kinderen is er limonade, voor ouderen een kopje thee of koffie. Je kunt ook geschminkt worden en natuurlijk effe lekker uitbuiken na de spannende speurtocht. We hebben nieuwe picknicktafels, dus die moeten nog even goed uitgeprobeerd worden!
Reserveer van tevoren je entreebewijs, dan weet je zeker dat er plek is op het tijdstip dat jij wilt komen. Je kunt dat doen via onze website (www.znmc.nl). Kinderen vanaf 2 jaar betalen € 6,00 entree. Er mogen twee volwassen begeleiders gratis mee naar binnen. Honden (en andere huisdieren) zijn helaas niet welkom. De tuin gaat open om 10.00 uur en sluit om 16.00 uur (toegang tot 15.00 uur).
Afscheid kalfjes
Helaas hebben we vorige week afscheid genomen van onze kalfjes Petri en Sky. En eigenlijk waren zij geen kalfjes meer, maar “pinken”. Ze waren het afgelopen jaar zo groot gegroeid dat we in de winter onvoldoende stalruimte voor ze hebben. Ze zijn te groot geworden om nog een stal te delen met de geiten of de schapen, en de hele winter buiten laten staan dat vinden wij ook geen goed idee.
Gelukkig konden Petri en Skye terug naar de boer waar ze geboren zijn. We hopen dat ze daar nog een paar mooie jaren tegemoet gaan. Met even goede verzorging als hier, en hopelijk evenveel liefde als ze op onze locatie ontvingen.
Op de bijgevoegde foto waren ze nog maar net een paar weekjes bij ons. Als het meezit krijgen wij in het voorjaar van 2025 nieuwe kalfjes. We missen onze zwart-witte schatjes nu al… en onze bezoekers ook.
Paddenstoelen-pret
De herfst is stilletjes aan begonnen. En dan zie je ze meteen overal in de natuur: paddenstoelen en zwammen! Ze hebben iets mysterieus. De ene dag zie je nog niks, en de volgende dag kan er plots een prachtige grote zwam boven de grond staan. Die trouwens na een week ook zomaar weer in het niets kan zijn opgelost.
Aanstaande zondag (20 oktober) zijn er rondleidingen op de heemtuin. Paddenstoelen-kenner Jacob Butter begeleidt je dan door de tuin en vertelt over paddenstoelen en andere herfstverschijnselen. Hij zal bezoekers bijvoorbeeld meenemen naar de eik die vlak bij de bijenstal staat. Daar groeit een reuzenzwam op.
Een reuzenzwam is een grote waaiervormige paddenstoel die een diameter van één meter kan bereiken en wel vijftig kilo zwaar kan worden. Het is meestal geen gunstig teken als een zwam zo direct op een boom groeit. De zwam parasiteert de wortels en kan uiteindelijk voor rotting zorgen. Die rotting begint bij de wortels van de boom en kan hem daardoor langzaam instabiel maken.
Tijdens de rondleiding zie je ook nog andere mooie herfstexemplaren. En zal Jacob het verschil uitleggen tussen paddenstoelen, schimmels en zwammen. Verder vertelt hij waarom paddenstoelen zo belangrijk zijn voor de bomen van de heemtuin. Er start een rondleiding om 11.00 uur en eentje om 14.00 uur. Je hoeft hiervoor niet te reserveren. De rondleidingen zijn gratis; een donatie wordt op prijs gesteld. Een leuke activiteit voor jong en oud!
Kom kristallen zoeken!
Op zondag 13 oktober is er vanaf 11.00 uur weer allerlei moois te vinden in Natuurmuseum E. Heimans. Vrijwilligers van geologievereniging Amathysta helpen bezoekers in hun zoektocht naar mooie kristallen. Er zijn kristallen te vinden uit onder andere Brazilië, India, Marokko, Zuid-Amerika en Mexico.
Deze kristallen zijn door mijnwerkers in de loop der jaren mee naar boven genomen. Ze hebben in de aarde hun unieke, natuurlijke vorm en glinstering gekregen. Aanstaande zondag kun je met een loep en microscoop de kristallen nader onderzoeken. Er zijn namenlijsten aanwezig, zodat je zelf kunt uitpuzzelen welk kristal jij gevonden hebt. De vrijwilligers kunnen je erbij helpen als je er niet helemaal uitkomt. In het leslokaal is ook één prachtig groot kristal te bewonderen.
Van wat je vindt, mag je ook iets houden. Dus na afloop krijg je wat kristal mee voor jouw eigen thuismuseum: hoe leuk is dat!
Deelname aan de activiteit kost € 3,50 per deelnemer. In het museum is bovendien de expositie Over Nachten te bezoeken. In deze expositie maak je kennis met dieren die vooral in de nacht tot leven komen. Interessante feitjes én soms zelfs een beetje spannend, voor jong en oud. De entree voor kinderen vanaf 3 jaar bedraagt € 4,00. Vrienden van het ZNMC en twee volwassen begeleiders mogen bij ons gratis naar binnen.
Drukke museumnacht
Ons museum was afgelopen zaterdagavond een paar uurtjes open. Deze museumnacht was een groot succes! Meerdere vrijwilligers hielpen mee bij de voorbereidingen en zorgden voor een toepasselijke sfeer en aankleding. Vlak nadat de deuren om 20.00 uur waren opengegaan was het meteen al druk. Kinderen (met ouders) bezochten de wisselexpositie Over Nachten of deden de speurtocht door het museum heen. Er waren vleermuis-deskundigen die vertelden over dit vliegende zoogdier. Met een bat-detector namen ze daarna groepjes bezoekers mee naar buiten. Vanwege het iets te koude weer, vlogen er weinig vleermuizen rond. Maar het was sowieso leuk en spannend om buiten rond te lopen, over het boerderijterrein. Dat gebeurt vrijwel nooit!
Uiteindelijk ontvingen we in deze twee uurtjes meer dan 70 bezoekers. En bijna iedereen was super enthousiast over deze avontuurlijke avond. Een meisje vertelde aan haar moeder dat het de leukste activiteit was die ze ooit had gedaan. Een groter compliment konden we niet krijgen. En een aansporing om nog eens een museumnacht te organiseren.
Voorlezen in de wei
Tussen 2 en 13 oktober is de Kinderboekenweek. Op tien kinderboerderijen in Nederland wordt dat extra gevierd met “Verhalen in de wei”. Op woensdag 9 oktober worden kinderen voorgelezen uit het leuke kinderboekje Wat zeg ik? Hondentaal voor kids dat geschreven is door Myrna Stork. Het verhaal is beeldend, fantasierijk en voor kinderen heel erg voorstelbaar. Stadsboerderij Darwinpark is gevraagd om mee te doen en natuurlijk doen we dat graag. Al twee keer is de Kinderboekenmarkt op onze locatie georganiseerd en daarnaast hebben er ook enkele voorleesactiviteiten plaatsgevonden. We helpen graag mee om lezen nog leuker te maken!
We lezen op 9 oktober (van 14.00 tot 16.00 uur) buiten voor – en als het weer erg tegenvalt, dan zoeken we een lekker warm en droog plekje binnen. De entree is gratis, een donatie is altijd welkom!
Hart & Ziel!
We zijn altijd blij als het weer Hart & Zieldag is. Afgelopen woensdag hielpen ambtenaren van de gemeente keihard mee in de heemtuin. Zij snoeiden struiken en voerden het groenafval af. Ook gingen ze met een bootje te water om de wallekanten van de heemtuin van onkruid te ontdoen. In zo’n prachtige tuin als de heemtuin, is altijd genoeg te doen. Beheerder Jeroen was erg blij met de hulp van de ambtenaren. Vele handen maken licht werk, en het is prettig als er zo af en toe een wat grotere groep aan de slag gaat. We zien nu alweer uit naar de volgende Hart & Zieldag!
Word (onze) horecapartner!
Wie kent ons niet? De Stadsboerderij Darwinpark, het natuurmuseum E. Heimans, de heemtuin, de natuurspeelplaats en de Schooltuinen – ze maken allemaal deel uit van het Zaans Natuur & Milieu Centrum (ZNMC). Naar onze locatie in het Darwinpark komen jaarlijks circa 125.000 bezoekers. Zij genieten van onze prachtige groene omgeving, de speelmogelijkheden op de natuurspeelplaats, de dieren op de boerderij en de exposities in ons museum. Op dit moment wordt er druk gebouwd aan een nieuw centrum. We gaan ervan uit dat we dan nog meer bezoekers mogen verwelkomen, want in het nieuwe gebouw komt ook een kinderdagverblijf van Babino, een veel groter natuurmuseum én een uitdagende horecavoorziening! Het is de verwachting dat deze nieuwe plek in het voorjaar van 2025 officieel wordt geopend.
Horecavoorziening
Op dit moment hebben we beperkte horeca die wordt gedraaid door vrijwilligers in samenwerking met cliënten van Odion (dagbesteding). In ons nieuwe gebouw is echter ruimte voor geheel vernieuwde horeca. Het wordt een plek waar gezinnen graag komen lunchen tussen het spelen in de natuurspeelplaats door, en het kan ook een plek worden waar themabijeenkomsten worden gehouden. Nu al weten diverse verenigingen de weg naar ons te vinden. Zelf organiseren we een paar keer per jaar grotere evenementen waar ook steeds veel bezoekers naartoe komen.
In de buurt is nauwelijks concurrerende horeca, en je kunt zelfs stellen dat er in de hele gemeente geen horecavoorziening is in zo’n prachtige omgeving én met zoveel verschillende opties (natuurspelen, kinderboerderij, museum). Het horecaterras is gelegen op het zuidwesten en grenst direct aan de natuurspeelplaats. Er is afgelopen zomer een pierenbadje aangelegd, wat natuurlijk nóg meer bezoekers trekt.
Wat vragen wij van jou?
Het is om te beginnen belangrijk dat je veel verstand hebt van horeca en dat je een ondernemende geest hebt. Bij voorkeur heb je al enige jaren ervaring opgedaan. Verder heb je affiniteit met natuur, milieu en duurzaamheid. Het is daarnaast een pre als je graag met onze doelgroep (gezinnen met jonge kinderen) in contact komt. Je wordt er niet nerveus van als 50 kinderen op hetzelfde moment een ijsje willen bestellen. Je bent creatief in het bedenken van lekkere recepten, voor jong en oud. Je weet een gezellige en ongedwongen sfeer te creëren. Bij voorkeur ben je een enthousiaste netwerker die graag met ons samenwerkt. In gezamenlijkheid kunnen we regelmatig leuke publieksevenementen organiseren en elkaar ondersteunen bij de bedrijfsvoering.
Het is mogelijk om samen te werken met cliënten van Odion en/of leerlingen van praktijkschool De Faam. Dit kan in overleg bepaald worden, maar is geen vereiste.
Het belangrijkste is dat je super enthousiast bent én dat je bereid bent om tijd en energie te investeren in deze geweldige nieuwe horecaplek.
Geïnteresseerd?
Zie jij kans om van deze horecavoorziening een hotspot van de wijk te maken? Neem dan contact op. We kunnen je dan verder vertellen over de details. Paul Laport, e-mail: p.laport@znmc.nl. Bellen mag ook: 06 25 323 927











