Vis verhuisd

Het aquarium stond er al een paar weken. Maar het water was nog niet goed genoeg voor onze vissen. Vorige week zijn ook onze prachtige slootvissen eindelijk verhuisd naar ons nieuwe gebouw. En ze hebben het uitstekend naar hun zin! Ze zwemmen vrolijk in het rond, en je ziet ze soms zelfs koppeltje-duiken van geluk!. Echt een reden om eens langs te komen bij Natuurmuseum Zirkel. We zijn geopend op woensdagmiddag (14-17) en in de weekenden (van 13.00 tot 17.00 uur).

Steeds sfeervoller

We zitten nu alweer een paar maanden in ons nieuwe gebouw, maar we maken het iedere dag nog een stukje mooier. De laatste weken is er hard gewerkt aan het sfeervoller maken van de entree. Marcel Weenink (buro075) heeft ervoor gezorgd dat je meteen bij binnenkomst al ziet waar het museum zich bevindt. In de lucht hangen vrolijke diertjes die je de weg naar boven wijzen. Verder heeft “onze” Martine veel aan de aankleding gedaan. Er zijn prachtige dieren uit het Sprookjeswoud tijdelijk bij ons opgeslagen, en verder zijn er decoratiebomen uit het oude museum in de hal opgehangen. Van sponsor GZ Office/Xperience hebben we een “chill unit” gekregen waar je lekker een boekje kunt (voor)lezen. Het wordt elke dag leuker bij het ZNMC!

Lunch vrijwilligers

We zijn een brede organisatie met maar weinig vaste medewerkers. Daarom zijn we zo ontzettend blij met onze vrijwilligers. En we hebben vrijwilligers op alle locaties: de heemtuin, de schooltuinen, de stadsboerderij en het museum. En natuurlijk helpen de medewerkers en cliënten van Odion ons ook met allerlei werkzaamheden. Omdat we het zonder hen echt niet redden, is een bijzonder momentje af en toe wel op zijn plaats. Vrijdag 7 november hadden we daarom met z’n allen een gezellige lunch (supergoed bereid door Odion!). Na de lunch was het tijd om het nieuwe museum te ontdekken. Ook dat werd een gezellige boel. Wil jij ook bij deze fijne club mensen horen? Meld je dan aan bij onze vrijwilliger-coördinator Nicolette (n.zwart@znmc.nl)

De bouw in 1,5 minuut

Eind 2020 werd besloten dat het gebouw van De Octant in Assendelft naar het Darwinpark verhuisd zou worden. In november 2023 werd de eerste paal geslagen. En anderhalf jaar later werd het gebouw opgeleverd en zijn wij – en Family Village en Babino – erin getrokken. Als je het bouwfilmpje kijkt, dan denk je dat het allemaal heel snel is gegaan. Klik op de link en zie het gebouw groeien van lege vlakte tot wat het nu is. In anderhalve minuut tijd: https://f.io/5MVlWtXE

Platanen planten

Op dit moment wordt de Peperstraat in het centrum van Zaandam volledig gerenoveerd. Veel van de lage flatgebouwen zijn inmiddels tegen de grond gegaan. Het hele gebied wordt opgeknapt. Daardoor is ook een aantal bomen overbodig geworden in deze straat. De gemeente heeft ervoor gekozen om acht dakplatanen aan ons te schenken. Ze worden onder andere bij het pierenbadje gezet, zodat je daar op zomerse dagen heerlijk in de schaduw kunt zitten. We vinden het natuurlijk fantastisch dat we op deze manier weer kunnen bijdragen aan een stukje circulariteit in Zaanstad. En de bomen zijn bovendien prachtig! Kom gauw eens kijken en genieten van deze verhuisde bomen.

Adieu Jolie

Helaas hebben we vandaag afscheid moeten nemen van onze Jolie. Deze bruine pony was 16 jaar en woonde al ruim negen jaar bij ons op de Stadsboerderij. De laatste maanden ging het wat minder met haar. Ze had veel pijn aan haar benen en liep kreupel. De laatste weken heeft ze erg veel pijnstillers gekregen om het allemaal nog aan te kunnen. Vandaag is boer Jan met haar naar de veearts geweest. Die heeft foto’s gemaakt en geconstateerd dat Jolie beenproblemen heeft die niet meer te genezen zijn. Er was eigenlijk geen andere keuze dan om haar in te laten slapen. We missen Jolie, het boefje, nu al.

Zwemmen maar

Ons nieuwe aquarium is geplaatst! We hebben deze prachtig gevulde bak deels gesponsord gekregen van Mauie’s – de vis en aquariumspecialist uit Wormerveer. We zijn er super trots op. Het aquarium is veel makkelijker in onderhoud, het verschoont zich als het ware zelf. Wij hoeven er alleen af en toe wat voer in te gooien. Onze Zaanse vissen (die nu nog in het oude aquarium zwemmen) moeten nog even wachten voordat ze daadwerkelijk kunnen verhuizen. Meestal moet je een paar weken wachten voor het water helemaal “vis-klaar” is. Over een weekje hopen we onze vissen over te brengen. En dan is het: aquarium klaar… zwemmen maar!

Fantastisch feestje

In ons nieuwe gebouw is ook meer ruimte voor feestjes. Deze week vierde Ellie haar tiende verjaardag met haar vrienden en vriendinnen. Haar ouders versierden de ruimte in Halloween-stijl en de kids genoten ervan. Ze kregen van onze juf Martine als extraatje een lesje over en door ons Bos vol geheimen. Het feestje duurde van 2 tot 5, maar het had van de jarig Job nog veel langer mogen duren. Wil jouw kind ook een heel bijzonder feestje meemaken? Mail dan naar info@znmc.nl of bel ons (075 631 2020), dan kunnen we kijken naar de mogelijkheden. Je kunt het prima combineren met de Stadsboerderij en met de natuurspeelplaats. Vanaf € 125,00.

Ruimte(s) te huur

Het wordt nog elke dag mooier in ons nieuwe gebouw. Onze eigen “interieur-styliste” Martine tovert elke ruimte om tot een sfeervol geheel. We hebben nog diverse ruimtes te huur in ons gebouw. De ruimtes kunnen permanent worden gehuurd – bijvoorbeeld door iemand die een fijne praktijkruimte zoekt – of voor één bepaald moment (een vergadering, presentatie, of iets dergelijks). We hebben uitstekende wifi, een prima horecavoorziening op de begane grond én er zijn twee groepen kinderopvang van Babino in ons gebouw gevestigd. In je lunchperiode kun je wandelen over ons natuurterrein of even binnenkijken bij Natuurmuseum Zirkel. Kortom, een heerlijke werkplek in een van de groenste stukjes Zaandam.
Omdat we heel verschillende ruimten hebben, hanteren we verschillende tarieven. Je kunt het beste even contact met ons opnemen (info@znmc.nl) als je interesse hebt. Dan kan er een afspraak worden ingepland om langs te komen.

Maak de Zirkel rond

Op 22 september is ons prachtige nieuwe én circulaire gebouw geopend. Het bevalt ons er prima. En we krijgen veel positieve reacties van bezoekers over het gebouw dat voor circa 80% uit eerder gebruikte materialen bestaat.
Helaas ontbreken er ook nog wel wat zaken. In het oude Octant-gebouw zat bijvoorbeeld geen lift. En dat vinden wij niet acceptabel. Ons nieuwe Natuurmuseum Zirkel is gevestigd op de eerste verdieping, en ons museum moet voor iedereen toegankelijk zijn. Een “echte” lift is bouwkundig niet mogelijk, maar een plateaulift kan wel. Helaas kost ook zo’n lift algauw €25.000 (inclusief montage en btw). Een bedrag dat wij als Stichting niet ergens op een plank hebben liggen.
We zijn daarom een crowdfundingsactie gestart. We hopen het bedrag op die manier toch bij elkaar te krijgen. We hopen op jullie vrijgevigheid, zodat ons gebouw nóg mooier (en beter toegankelijk) wordt! De gulste gevers zullen wij vermelden via onze sociale media én kunnen (alsnog) een plekje krijgen op onze ‘bedank-muur’ bij de ingang. Via deze link kunt u een donatie doen: Steun Lift voor ZNMC. Kom in actie en doneer online • Geef.nl
Namens onze stichting: hartelijk dank!