Partu Ovium

Dat is een mooie term! Maar wat betekent het eigenlijk? Het partu ovium is een fase van de bevalling, waarbij de baby wordt geboren. Bij het ZNMC worden ook regelmatig baby’s geboren. Geen menselijke, maar wel dierlijke baby’s. Partu Ovium is ook een film over een schapenbevalling. Deze film wordt zondag 1 februari vertoond in ons grote lokaal en onze boer Jan geeft er uitleg bij. Het is ontzettend interessant om daar bij te zijn. Wie zondag 1 februari naar het Natuurmuseum gaat, mag gratis de film bekijken. Toegangsprijs voor het museum is €5,00. Voor jonge kinderen is de film misschien wat ingewikkeld, maar voor oudere kinderen en ouders is het zeer de moeite waard! Vooraf of achteraf kun je ook de wisselexpositie Flierefluiters bezoeken.

Nieuwjaarsreceptie

Het was een groot succes onze eerste echte nieuwjaarsreceptie. Circa 50 medewerkers, vrijwilligers en collega’s en cliënten van Odion waren erop af gekomen. Er was heerlijke warme chocomelk (met slagroom) en ambachtelijk gemaakte glühwein (heerlijk, Lex!). De receptie vond plaats in ons nieuwe museum, waar volop ruimte was. De gasten konden daardoor ook nog een blik werpen op de vaste tentoonstelling en kennismaken met onze nieuwe wisselexpositie Flierefluiters. Al met al zeer geslaagd en zeker voor herhaling vatbaar!

Safety first

Een veilige leefomgeving is belangrijk. Zeker als je, zoals wij, jaarlijks zo ontzettend veel bezoekers ontvangt. En het is nog belangrijker als die bezoekers kinderen zijn. Gelukkig gebeuren er weinig incidenten bij ons, maar als er toch iets gebeurt dan ben je maar liever goed voorbereid. Wat doe je als iemand flauwvalt, een botbreuk heeft of een open wond? En op welke symptomen moet je letten bij dat soort incidenten?
Wij zorgen er voor dat er altijd bhv-ers op onze locaties aanwezig zijn. Dat kunnen medewerkers of vrijwilligers zijn. Afgelopen maandag hadden we een herhalingscursus, daar deden veertien mensen aan mee (ook twee medewerkers van Odion schoven aan). Binnenkort volgt er een tweede groep.
Het uitblussen van een vuurtje is altijd een van de leukste dingen om te doen. Op de foto kun je zien hoe onverschrokken “onze” Eilish een brandje op de parkeerplaats uitmaakt.

Fan van vogels

Bij het ZNMC geven we natuurlijk ontzettend om vogels. We worden vrolijk van hun gefluit en gefladder, hun prachtige kleuren en hun enthousiaste gehip. Op onze locaties kun je tientallen verschillende soorten vinden, en in Natuurmuseum Zirkel staat de vrolijke vogeltentoonstelling Flierefluiters opgesteld.
In de heemtuin kon je afgelopen zondag vogelvoer maken om de vogels te helpen deze koude periode door te maken. Meer dan 40 mensen kwamen ondanks de kou (gevoelstemperatuur min 10…) op de activiteit af. Alle vogels waren daar blij mee!
Aanstaande zondag (18 januari) kun je ook vogelvoer komen maken in het Natuurmuseum. Van tevoren of achteraf kun je dan meteen de vaste én de wisselexpositie bezoeken. Het museum gaat open vanaf 13.00 uur. Entree: €5,00.

Vrolijke nieuwe expo

Wij maken al vele jaren gebruik van de wisselexposities van Expositierent. Dit bedrijf heeft ontzettend veel leuke en vrolijke exposities over heel verschillende thema’s. Diverse musea en NME-centra uit Nederland en België huren bij dit bedrijf uit Angeren. Deze week is bij ons de nieuwe expositie Flierefluiters opgebouwd. In deze expositie leer je van alles over vogels. Wat voor geluid maken ze? Waar wonen ze in de winter? En weet jij welk ei bij welke vogel hoort?
Het is een fantastische prestatie dat Maurits en Riëtte deze week de tentoonstelling hebben opgebouwd. Zij kwamen door winterse buien heen helemaal vanuit Gelderland (vlak bij de Duitse grens) met hun aanhangwagen en bus. Ze moesten soms door twintig centimeter sneeuw heen ploegen, maar het is ze gelukt.
De expositie is vanaf aanstaande zondag te bezoeken.

Maak je eigen button

Op woensdag 14 januari kun je ook iets leuks doen in het Natuurmuseum.
Wij hebben een button-apparaat waar je prachtig én unieke buttons mee kunt maken. Wij hebben het apparaat zelf gebruikt om buttons voor onze medewerkers en vrijwilligers te maken.
Maar misschien ben jij wel gek op dinosauriërs? Dan kun je jouw eigen T-Rex button ontwerpen. Of houd jij meer van vogels? Een grutto-button is ook leuk!
Er zijn vrijwilligers die je kunnen helpen bij het ontwerpen. En zo kun je aan het eind van de middag met een unieke button naar huis!
We beginnen woensdag vanaf 14.00 uur en gaan door tot 17.00 uur. Deelname aan de activiteit kost €5,00 (dat is inclusief museumtoegang).
Vooraf of achteraf kun je ook nog naar de natuurspeelplaats, de stadsboerderij en iets lekkers drinken/eten bij Family Village. Hopelijk zien we je de 14de!

Vogelvoer maken

Brrrr… Het nieuwe jaar is koud begonnen. Veel sneeuw en de temperaturen onder nul. Het hoort natuurlijk wel bij dit jaargetijde, maar niet iedereen kan daarvan genieten. Voor vogels is het bijvoorbeeld een stuk moeilijker om voldoende voedsel te vinden. Daarom gaan we hen een beetje helpen, op zondag 11 januari in de heemtuin.
We hebben in de tuin op verschillende plekken voer opgehangen. Daardoor kun je nu al heel veel prachtige vogels zien, zoals de bonte specht, staartmeesjes en natuurlijk ook de drukke halsbandparkieten.
Aanstaande zondag gaan we niet alleen naar vogels kijken, maar er ook voer voor maken. Er zijn genoeg ingrediënten aanwezig om de heerlijkste lekkernijen te maken. Denk aan pindasnacks, vetbollen, pindakettingen en nog veel meer. Er zijn vrijwilligers die je kunnen helpen en die er alles vanaf weten.
Wij vragen een bijdrage van €4,00 om deel te mogen nemen. Daarvoor kun je gebruik maken van alle materialen. Je krijgt ook een Vogelzoek-kaart en een beker warme chocolademelk, Leuk voor jong én oud!

Gelukkig 2026!

Het jaar is bijzonder begonnen. We leven plots een paar dagen in een witte wereld – en dat is best wel heel mooi. Ook op onze locaties ziet het er prachtig uit. We wensen al onze bezoekers een heel mooi 2026 – en dat we jullie maar vaak mogen zien op onze locaties.

Bingooooo!

Het was druk, het was gezellig, het was een groot succes! De Grote Stal van de Stadsboerderij was ingericht als een prachtige feestzaal – Las Vegas was er niks bij.
Voor dit grootse spektakel was natuurlijk ook bingomaster Kevin weer naar de Stadsboerderij gehaald. Als hij de getalletjes voorleest weet je dat je moet opletten. Pen in de hand, papiertje voor je neus, en krassen maar. Hij werd geassisteerd door “onze” Martine, die snipverkouden en haast zonder stem gelukkig nog wel de helpende hand kon bieden. Andere vrijwilligers stonden haar bij in de catering. Er waren talloze prijzen, dus genoeg keus voor iedereen. Volgend jaar gaan we dit zeker herhalen!

Aangepaste openingstijden

Met Kerstmis is het Natuurmuseum helaas minder vaak open dan gebruikelijk. Woensdag 24 en 31 december is het museum gesloten. Op zondag 28 en december en zondag 4 januari is Zirkel wel geopend. We zien jullie graag op een van deze zondagen.