Bekist

De volgende stap in onze nieuwbouw is gezet. Voor de fundering waren de meeste betonnen balken van de oude Octant nog bruikbaar, maar een paar balken moesten opnieuw worden gestort. De betonwagen kwam op maandag 19 februari twee keer langs op de bouwplaats. Medewerkers van Witbaard en Bouwbedrijf Vet hebben er vervolgens voor gezorgd dat het beton mooi verdeeld en uitgesmeerd werd. Weer een stukje gebouw verder! Begin maart worden de eerste vloerplaten gelegd. Dat zal worden gedaan door wethouder René Tuijn. Daarna gaan we echt de hoogte in en zullen de contouren van ons gebouw steeds duidelijker worden. Over een jaar trekken we er dan hopelijk al in!

Kabelbaan kapot

Afgelopen donderdag kregen we een mailtje van speelmateriaal-producent Eibe dat onze kabelbaan mogelijk een veiligheidsprobleem heeft. De kabelbaan moest per direct buiten werking worden gesteld. Samen met ambtenaren van de gemeente hebben we natuurlijk aan deze oproep gehoor gegeven. We willen niet dat onze bezoekers onnodige risico’s lopen tijdens het spelen.
Wij kunnen er zelf helaas helemaal niets aan veranderen. Het is wachten tot de producent met een goede oplossing komt. Er werd gezegd dat dit wel eens tot april of mei kan duren… wij hopen toch echt dat het een stuk sneller gaat, want de kabelbaan is een van de favoriete onderdelen van onze natuurspeelplaats.

Super Danny

Zoals bekend zit ook Odion op ons terrein. De cliënten van Odion helpen ontzettend goed met het onderhouden van onze locaties en het verzorgen van onze dieren. Nick is bijvoorbeeld elke week op het natuurmuseum te vinden, waar hij de gangen en het sanitair blinkendschoon maakt. En Danny helpt in de horeca en de laatste tijd ook wel eens met lessen die wij geven. Deze week hielp Danny bij de productles in de Grote Stal en mocht hij de les zelf afsluiten. Hij deed dat fantastisch, zo vertelde onze educatief medewerker Martine. We zijn ontzettend blij met de medewerkers en cliënten van Odion en genieten van de prettige samenwerking!

GEITJES!

Deze week zijn de eerste geitlammeren geboren. We hebben tegenwoordig een camera in de stal hangen, zodat de beheerder het allemaal goed in de gaten kan houden. Maar gelukkig hoefde hij niet zoveel te doen en gingen de eerste twee bevallingen voor een groot deel gewoon op de natuurlijke wijze.
De eerste geit wierp drie lammetjes, de tweede geit werd de blije moeder van een tweeling. Er volgen de komende tijd nog meer kleine geitjes en schaaplammetjes. We eten onszelf dus tonnetje-rond aan de beschuitjes met muisjes…

HUB, BOMENHUB!

Afgelopen zaterdag konden geïnteresseerden op ons Schooltuinencomplex een boompje uitzoeken. Bomen Nu gebruikt een deel van ons complex een paar maanden om zaailingen en struiken op te slaan. Vrijwilligers van deze organisatie halen deze boompjes uit gebieden waar bomen niet gewenst zijn, zoals de Kalverpolder en andere Veenweidegebieden. In deze gebieden wordt ervoor gekozen om bomen te verwijderen, omdat bomen en weidevogels niet samengaan. In bomen (en struiken) verschuilen predatoren zich namelijk graag, en wanneer dat te vaak gebeurt ben je als weidevogel(jong) al snel kansloos.
De vrijwilligers van Bomen Nu hebben een paar uur staan uitdelen en in die tijd meer dan 2000 zaailingen uitgedeeld. Deze boompjes kunnen iemands tuin nog mooi verfraaien. Zo helpen we mee aan het vergroenen van Zaanstad!

BLIK OP BOUWPLEK

Deze mooie overzichtsfoto is gemaakt door Roy Noom, een ambtenaar van de gemeente Zaanstad. De foto geeft een prachtig overzicht van ons nieuwe gebouw. De betonnen balken zijn inmiddels gelegd en de tussenruimten zijn gevuld met fundering.
De “bovenkant” van de foto laat zien waar de horeca komt. De horeca is straks gericht op het zuiden en krijgt dus een waar zonneterras dat direct grenst aan de natuurspeelplaats. De “onderkant” van de foto komt uit op de Twiskeweg. Dit deel wordt straks verhuurd aam Babino. Hier komen twee groepen kinderopvang.
Boven de horeca komen onze kantoren en te verhuren ruimten. Boven de kinderopvang wordt ons nieuwe museum gerealiseerd. Over een paar weken hopelijk weer een nieuwe blik van boven.

Hup, bomenhub!

Afgelopen zaterdag konden geïnteresseerden op ons Schooltuinencomplex een boompje uitzoeken. Bomen Nu gebruikt een deel van ons complex een paar maanden om zaailingen en struiken op te slaan. Vrijwilligers van deze organisatie halen deze boompjes uit gebieden waar bomen niet gewenst zijn, zoals de Kalverpolder en andere Veenweidegebieden. In deze gebieden wordt ervoor gekozen om bomen te verwijderen, omdat bomen en weidevogels niet samengaan. In bomen (en struiken) verschuilen predatoren zich namelijk graag, en wanneer dat te vaak gebeurt ben je als weidevogel(jong) al snel kansloos.
De vrijwilligers van Bomen Nu hebben een paar uur staan uitdelen en in die tijd meer dan 2000 zaailingen uitgedeeld. Deze boompjes kunnen iemands tuin nog mooi verfraaien. Zo helpen we mee aan het vergroenen van Zaanstad!

Blik op bouwplek

Deze mooie overzichtsfoto is gemaakt door Roy Noom, een ambtenaar van de gemeente Zaanstad. De foto geeft een prachtig overzicht van ons nieuwe gebouw. De betonnen balken zijn inmiddels gelegd en de tussenruimten zijn gevuld met fundering.
De “bovenkant” van de foto laat zien waar de horeca komt. De horeca is straks gericht op het zuiden en krijgt dus een waar zonneterras dat direct grenst aan de natuurspeelplaats. De “onderkant” van de foto komt uit op de Twiskeweg. Dit deel wordt straks verhuurd aam Babino. Hier komen twee groepen kinderopvang.
Boven de horeca komen onze kantoren en te verhuren ruimten. Boven de kinderopvang wordt ons nieuwe museum gerealiseerd. Over een paar weken hopelijk weer een nieuwe blik van boven.

FRAAIE FOSSIELEN

Bijna elke week is er wel wat leuks te doen in Natuurmuseum E. Heimans Op zondag 11 februari zeker ook! Dan kun je fossielen zoeken, die afkomstig zijn uit de tijd van de dinosauriërs. Onze deuren gaan open vanaf 11.00 uur.
Als je je best doet, vind je fossielen uit het Jura en Krijttijdperk. Die fossielen zijn tussen de 200 en 70 miljoen jaar oud! Sommige van deze fossielen waren smakelijke hapjes voor de grotere dino’s. Denk aan ammonieten, belemnieten, zee-egels, schelpen en koralen. Verder kun je haaientanden zeven uit rivierzand. Voor jonge enthousiaste verzamelaars is het dé kans om de eigen collectie uit te breiden! Vrijwilligers van de geologische vereniging Amathysta zijn aanwezig en zij kunnen je (bijna) alles vertellen over jouw vondsten en (bijna) al jouw vragen beantwoorden.
Deze zondag kun je ook de wisselexpositie Dino’s bezoeken. In deze wisselexpositie zie je allemaal leuke dino-voorwerpen en kun je diverse leuke spelletjes doen, zoals kippen werpen in de bek van een dino. In ons leslokaal is een kleine expositie over vliegende sauriërs opgebouwd.
Kinderen vanaf drie jaar betalen € 4,00 entree voor het museum (volwassen begeleiders en Vrienden van het ZNMC hebben gratis toegang). Voor de activiteit Fossielen zoeken wordt € 3,50 in rekening gebracht.

KOM PONY RIJDEN

Op Stadsboerderij Darwinpark lopen twee prachtige pony’s rond. Jolie en Quinty zijn beide al wat oudere dames, maar ze zijn nog kerngezond. Jolie is al jaren woonachtig op onze boerderij, Quinty is er sinds een paar maanden.
De pony’s worden prima verzorgd door onze medewerkers en vrijwilligers. Zo af en toe rijden vrijwilligers een rondje over het terrein met hen. Dat vinden de pony’s en de vrijwilligers ontzettend leuk om te doen!
Op zondag 11 februari mogen andere kinderen ook ervaren hoe het is om de wereld van een wat grotere hoogte te zien. Ze mogen een rondje rijden op een van de pony’s door onze paardenbak. Natuurlijk wordt dat begeleid door medewerkers van de Stadsboerderij. Te grote kinderen en volwassenen mogen helaas niet op de rug van onze trouwe viervoeters, maar zij kunnen natuurlijk wel een stoere foto maken van andere jonge ruiters.
Per ritje vragen we een kleine bijdrage (van € 1,00) per persoon. Verder zijn we druk aan het sparen voor nieuwe paardenzadels – dus donaties daarvoor zijn ook van harte welkom!