Het nieuwe gebouw wordt bijna opgeleverd. Afgelopen week werd ook het dak even geïnspecteerd. Vanaf het dak heb je een prachtig zicht over het Darwinpark. Het valt dan pas echt goed op in wat voor groene omgeving wij hier mogen werken. Het lijkt haast alsof we midden in het bos zitten.
Deze maand vindt de voor-oplevering plaats, in juni volgt de eind-oplevering. Wij zelf trekken tijdens de zomervakantie in het nieuwe gebouw, zodat we vanaf september volledig operationeel zijn op het nieuwe adres: Twiskeweg 90.
Zonder jas ’t weiland in
Wat was er weer veel te doen op de Stadsboerderij. En wat was het ongelooflijk gezellig. Minstens 2000 bezoekers kwamen afgelopen zondag naar het Schaapscheerdersfeest. Zij konden zien hoe onze kleine schaapskudde werd geschoren. En daarnaast konden ze zich vermaken met allerlei leuke activiteiten: zoals een avonturenbaan, een enorm grote limonadekoe, een gigagrote sjoelbaan en nog veel meer. Het was oergezellig op ons horecapleintje, waar koffie, thee, frisdrank, ijsjes en heerlijke broodjes werden verkocht. Ook kon je er knutselen met klompjes en verse wol.
Het ZNMC was zeer tevreden over deze dag, die werd afgesloten met een gezellige snack-maaltijd voor alle vrijwilligers. Dank!
Kikkerpad heemtuin
Op Moederdag (zondag 11 mei) is een bezoekje aan de heemtuin beslist de moeite waard. De tuin ziet er fantastisch uit en kleurt mooi geel, wit en blauw. In het vijvertje kun je kikkervisjes zien zwemmen en bij het huisje heerlijke pesto van daslook proeven. Er is een kikkerpad uitgezet met leuke opdrachtjes en vragen voor jong en oud. Bij de reigerkolonie kun je de verliefde lepelaars spotten.
Omdat het Moederdag is, zijn er wilde plantjes te koop. Maar liefst twintig verschillende soorten! Dat is een wel heel uniek en bijzonder moederdagcadeautje! De theetuin is geopend zondag, dus je kunt er ook nog wat lekkers drinken. Entree is gratis, een donatie wordt altijd op prijs gesteld.
Moederdag-knutselen
Aanstaande zondag (11 mei) is het Moederdag en die dag laten we natuurlijk niet geruisloos voorbijgaan. In het Natuurmuseum kun je, onder begeleiding van onze super-knutselaar Monique, een origineel ‘bordspel’ maken. Dat is een spel dat elke moeder fantastisch vindt. Ook de pionnetjes maak je trouwens met de hand en zijn dus uniek.
Als je hier dan toch bent, dan kun je meteen een speurtocht door het museum maken: Welk kind hoort bij welke moeder? En bekijk dan ook de volledig vernieuwde expositie Rode Oortjes 2.0. Leuk voor jong en oud. Toegangsprijs voor kinderen vanaf 3 jaar € 4,00. Volwassen begeleiders en Vrienden van het ZNMC mogen gratis naar binnen.
Help met klussen!
Ons nieuwe gebouw is bijna klaar. Tenminste… de buitenkant van het gebouw. Van binnen moet er nog heel erg veel gebeuren. Vooral veel muren moeten nog afgewerkt worden.
Aan sommige muren bevestigen we houten planken, andere muren krijgen een ‘originele’ Octant-/trespa-bekleding. Maar de meeste muren worden uiteindelijk (wit) geverfd. Daarvoor moeten nog honderden gaten worden dichtgestopt en vervolgens worden afgeschuurd. Het is voornamelijk leuk én tamelijk eenvoudig werk. Maar… het is wel heel veel!!
We kunnen daarom alle beschikbare handjes gebruiken. Geef je op via info@znmc.nl, dan nemen wij contact met je op.
Dino’s laatste dagen
Zo’n 66 miljoen jaar geleden kwam er met donderend geraas een gigantische meteoriet naar beneden in de buurt van Mexico. De gevolgen waren verschrikkelijk. Op de hele wereld braken bosbranden uit en door stofwolken bleef het maandenlang donker op aarde. Het klimaat veranderde sterk en 75% van het leven op aarde stierf uit, waaronder bijna alle dino-soorten.
Erwin Kaspers kan boeiend vertellen over deze geschiedenis. Hij houdt een ‘junior-lezing’ op zondag 27 april, die geschikt is voor kinderen vanaf een jaar of 6. De eerste presentatie van Erwin begint om 13.30 uur, de tweede rond 14.30 uur, in het leslokaal van Natuurmuseum E. Heimans. Op bijgaande foto zie je bewaard gebleven dino-eieren.
Vooraf of na de presentatie, kun je ronddwalen in het Natuurmuseum. Nu is daar de vernieuwde expositie Rode Oortjes, geschikt voor alle leeftijden. Weet jij bijvoorbeeld welk kind bij welke moeder hoort? Doe de speurtocht met z’n allen!
Kinderen vanaf 3 jaar betalen € 4,00 entree. Volwassen begeleiders en Vrienden van het ZNMC mogen gratis naar binnen. Voor Erwins lezing betaal je geen extra kosten. Het museum is geopend vanaf 13.00 tot 17.00 uur.
Zirkel bijna rond
Er wordt keihard gewerkt aan het nieuwe Natuurmuseum dat de naam Zirkel gaat krijgen. Deze naam is een verwijzing naar circulariteit. Ons nieuwe gebouw is ten slotte circulair gebouwd en circulariteit vind je op ontelbaar veel manieren terug in de natuur. Denk maar aan het zaadje dat een boom wordt, die vervolgens weer zaadjes afscheidt die weer nieuwe bomen worden. Denk aan de druppel die in een wolk wordt opgenomen en later als regendruppel in een slootje terechtkomt, waarna die weer verdampt, enzovoort.
De Z van Zirkel is een knipoog naar de Zaanstreek. De Zaanstreek zal een belangrijke rol spelen in het nieuwe natuurmuseum. We geven aandacht aan de veenweidegebieden, maar ook aan de bomen, planten en dieren die we in onze directe leefomgeving tegenkomen. In het buitengebied zien we bijvoorbeeld steeds vaker lepelaars die lekker in de Zaanse slootjes op zoek zijn naar lekkere hapjes.
Perspekt Studio’s helpt bij de realisatie van het nieuwe natuurmuseum. Op werkbezoek mocht Kitty alvast een houten uitsnede van een lepelaar en een boom tonen. Kitty staat voor een van de meubels die ook in het nieuwe museum zal komen te staan. Het gaat prachtig worden – dat weten we nu al zeker!
Zaaien maar!
De schooltuinen liggen er zoals gebruikelijk weer prachtig bij. Het terrein is opgehoogd en de drainagebuizen zijn goed doorgespoten. Er zijn veel aanmeldingen van scholen. Vorig jaar was het een ongelooflijk nat jaar; nu lijkt er vooral veel behoefte aan wat litertjes hemelwater… het heeft de afgelopen weken nauwelijks geregend. Voor kinderen (en leerkrachten) is het al een eerste lesje om te ervaren dat het weer enorme invloed heeft op het schooltuinwerk.
Voor de maandag en vrijdag hebben we een nieuwe collega in Zaandam! Carolien Vallinga heeft al ervaring opgedaan met schooltuinwerk in Zaanstad-noord en gaat zich nu voor ons inzetten. Wij zijn heel erg blij met haar komst. Zelf is ze ook super enthousiast over haar nieuwe baan. Het werken met kinderen is leuk. Daar komt ze graag voor op de (elektrische) fiets uit Assendelft! Een topper dus.
Welk ei past bij mij?
Met Pasen is er ook wat leuks te doen in het Natuurmuseum. Voor de kleinste bezoekers is er een leuke speurtocht gemaakt. In het museum liggen heel veel eieren verborgen. Het is de bedoeling dat je uitzoekt welk ei bij welke mama-vogel hoort. Natuurlijk zijn er aanwijzingen en medewerkers die je daarb(ei) een handje kunnen helpen.
Verder is de wisselexpositie Rode Oortjes te bezoeken. Deze expositie is volledig vernieuwd en opgefrist. Leuk voor heel jong én heel oud, en iedereen daar tussenin.
Paas-Party op de boerderij
Aanstaande weekend is het weer Pasen! Op eerste Paasdag (zondag 20 april) vieren wij altijd de verjaardag van onze beroemde Zaanse kip Tante Clara. Je bent van harte welkom vanaf 10.00 uur. Rond 13.00 beginnen we met allerlei leuke activiteiten in en rond de natuurspeeltuin. Zo kun je op eierjacht vanaf 13.00 uur. We verstoppen een enorme lading, dus er is vast voor iedereen wel een eitje te vinden.
Na het eieren zoeken zijn er nog diverse andere activiteiten (ook in ons eigen Natuurmuseum). Het wordt heerlijk weer, dus het is sowieso een feestje om langs te komen! Rond 17.00 uur sluiten we de poorten en kan Tante Clara – languit in het hooi of voor zich uit suffend op haar stok – nog ’s effe lekker nagenieten van haar Paas Party.











