Super sponsor!

GZ Office Xperience is een fantastisch Zaans bedrijf. In ons oude kantoor hadden we al meubels en stoelen van hen. Maar ze hebben nu ook ons nieuwe kantoor gesponsord. Op donderdag 31 juli kwamen er meerdere vrachtwagens vol stoelen, tafels en andere fraaie kantoormeubels. Directeur Wout van Laar en zijn medewerkers dragen het ZNMC een warm hart toe. Wij zijn erg blij met deze gulle donatie en hopen nog beter werk af te leveren op deze heerlijke stoelen en verstelbare bureaus! Heel veel dank, GZ!

Verhuizing met de platte kar

Een tractor, een platte kar en héél veel handjes. Op dinsdag 29 juli hebben we een groot deel van onze spulletjes verhuisd van de Thijssestraat naar de Twiskeweg. De afstand is hooguit 300 meter, maar het was toch een flinke klus. Vier loodzware vitrinekasten en diverse andere zware objecten zijn vervoerd. Gelukkig was het weer én de sfeer uitstekend. Er werd behoorlijk gezweet en af en toe zelfs gesteund, maar het is gelukt om het meeste te verhuizen. In september willen we helemaal over zijn – dat moet lukken!

Klusdag (3)

Waar zouden we zijn zonder vrijwilligers? Ook in de weekenden wordt er hard geklust in ons nieuwe pand aan de Twiskeweg. We bekleden muren met oude houten planken, brengen zelf plinten aan en verven de muren hagelwit. Een pand wordt nog mooier als je het zelf opknapt! Als je bloed, zweet en tranen hebt vergoten om het te verfraaien.
De komende weken moeten er nog een paar ruimten worden afgewerkt, maar het moet lukken om alles vóór 22 september (de dag van de officiële opening) klaar te krijgen. Van de buitenkant is het nu al een van de mooiste gebouwen van Poelenburg!

Overschrijding

Helaas is onze circulaire nieuwbouw een stuk duurder uitgevallen dan van tevoren was begroot. De ‘meerkosten’ zijn goed verklaarbaar, want het gaat vooral om onontkoombare kosten. Doordat het vergunningenproces zo traag verliep, waren veel materialen niet langer bruikbaar of moesten ze flink worden opgeknapt. De warmte-installatie die in het oude gebouw zat, bleek bijvoorbeeld niet meer te gebruiken. Alleen die kosten waren al bijna de helft van de overschrijving. Verder waren ook de verdiepingsvloer, de luchtbehandelingskast en nog diverse andere onderdelen helaas niet meer bruikbaar.
Door het trage vergunningsproces waren bovendien de opslagkosten een stuk hoger dan van tevoren verwacht. Het ZNMC heeft dit hele traject samen met de gemeente opgetrokken en in gezamenlijkheid zal er ook naar een oplossing worden gezocht. Ondanks de kostenoverschrijding, zijn we super trots op ons nieuwe gebouw. Op 22 september wordt het gebouw geopend – iedereen is van harte welkom om langs te komen!

500 stroopwafels!

Wat een geweldige schoonmaker is ‘onze’ Nick toch. Hij komt via Odion bij ons en maakt al zeker tien jaar onze toiletten en gangen schoon. Vorige week woensdag deed hij dat voor de voorlopig laatste keer. In het nieuwe gebouw hebben we zes keer zoveel toiletten en dat is zelfs voor Nick een beetje te veel van het goede. Nick deed het werk vrijwillig – of  eigenlijk niet helemaal. Elke keer kreeg hij een stroopwafel en een lekkere bak koffie. Hij heeft zeker 500 stroopwafels bij ons opgepeuzeld. Op zijn laatste dag kreeg hij een koektrommel van zijn favoriete voetbalclub en nog een extra lading stroopwafels!
We kijken nu nog naar een mooie klus die hij vanaf september wekelijks in het nieuwe gebouw kan uitvoeren. Dank voor nu, Nick!

Vlinderen

We zijn blij met elke vrijwilliger die ons ondersteunt. Zo helpt Wim ons met de renovatie van de oude vlinderkasten.
We hebben een uitgebreide vlindercollectie, en in het nieuwe Natuurmuseum (Zirkel) willen we daar graag meer aandacht aan besteden. Wim heeft de vlinderkast opnieuw vormgegeven en maakt er luikjes in. Dan kunnen we vlinders tentoonstellen, terwijl ze niet te veel verkleuren door het daglicht. We zijn zeer blij met deze handige helper!

Babino-jungle

In september opent ook Babino zijn deuren van hun nieuwe kinderopvang. Ieder kind wil hier wel komen! Je zit vlak bij de kinderboerderij, de natuurspeelplaats en in de zomermaanden bij het pierenbadje!
Ook binnen is het een prachtige ruimte geworden, waar voldoende plek is voor twee groepen. De inrichting is sfeervol en de grootste muren zijn prachtig behangen. In de ene groep waan je je in een onderwaterwereld, in de andere groep ben je op bezoek in een jungle. We denken dat de groepen van Babino binnen no time gevuld zijn. Wat een pracht-locatie!

Klussen (2)

Het nieuwe gebouw is ‘casco’ opgeleverd, en dat betekent helaas niet dat het al helemaal klaar is. Binnen moet er nog heel wat gebeuren! Dankzij Forbo hebben we prachtige marmoleumvloeren gekregen. De marmoleumvloer is deels al gelegd. Het restant wordt de komende weken geplaatst.
Verder moeten alle wanden van het gebouw nog worden aangepakt. Een deel wordt met hout bekleed (dat hout is afkomstig van het oude gebouw uit Assendelft), een deel wordt geverfd met verf die beschikbaar is gesteld door Sigma Coating. Het is nog een hele klus, maar het wordt uiteindelijk een van de mooiste gebouwen van de Zaanstreek!

Verhuisdag (1)

Ons hele oude pand staat vol met dozen, kisten, boxen, tassen en andere materialen die vooral in de weg staan. Op dinsdag 29 juli gaan we een eerste lading spullen alvast verhuizen naar ons nieuwe pand op de Twiskeweg. Boer Jan rijdt met de tractor en platte kar, en verder zullen we veel lopend en in gewone auto’s vervoeren. De verhuizing wordt gedaan door medewerkers, vrijwilligers en cliënten van Odion. We kunnen nog altijd wat helpende handjes gebruiken. Wil jij graag een doos óf opgezet dier verplaatsen? Meld je dan aan via info@znmc.nl. We laten je dan van tevoren de precieze details nog weten.

Opening pierenbadje

Het was heerlijk weer en de sfeer was meer dan uitstekend. Wethouder Harrie van der Laan was er met een waterkanon, net als tientallen kinderen en hun ouders. De horeca van Family Village kon een eerste dagje oefenen. Heerlijke suikervrije ijsjes werden uitgedeeld en ook de limonade was gratis. Als het iedere dag zo druk wordt, dan wordt het nog flink aanpoten in de horeca! Gelukkig staat er een enthousiast team klaar.
De komende maanden blijft het pierenbadje open. Alleen op maandagen is het terrein gesloten. Voor óf na het spatteren, kun je je ook nog heerlijk vermaken in de natuurspeelplaats en/of op de stadsboerderij. Een lekker dagje uit dus!